• Forside
  • Kultur
  • Skagens Kunstmuseer erhverver hovedværk af Michael Ancher
10 juni, 2024 Kultur

Skagens Kunstmuseer erhverver hovedværk af Michael Ancher

Skagens Kunstmuseer erhverver hovedværk af Michael Ancher.

Ved frokostbordet fra 1888 er et værk af høj kunstnerisk kvalitet med stor kulturhistorisk betydning.

Det kan opleves på Skagens Museum fra 21. juni 2024.

Det er et af Michael Anchers absolutte hovedværker, der nu flytter permanent ind i samlingen hos Skagens Kunstmuseer.

”Vi er utrolig glade for, at Ved frokostbordet bliver permanent indlemmet i vores samling,”

– siger Lisette Vind Ebbesen, direktør for Skagens Kunstmuseer og fortsætter:

”Det er jo Michael Anchers Hip, Hip, Hurra!: Et motiv, som samler en gruppe venner og familie omkring bordet, og som giver indsigt i det fællesskab, kunstnerne havde, og den arv, de har efterladt os.”

Værket rammer kernen i museets indsamlingsstrategi, forklarer Ebbesen:

”Det er et hovedværk af en central maler i kunstnerfællesskabet i Skagen. Motivet er fra Brøndums Spisesal, som var et afgørende samlingspunkt for kunstnerne. Og så viser det, at kunstnerne blev inspirerede af hinanden, for det er malet i 1888, hvor en anden skagensmaler også malede et frokostbillede: P.S. Krøyer arbejdede nemlig på Hip, Hip, Hurra! samme år.”

Ved frokostbordet har siden 1988 været i privateje hos Bendt Fredberg Jensen, som ejede Brøndums Hotel fra 1977 og til han gik bort i 2023.  Skagens Kunstmuseer fik ved Fredbergs bortgang tilbud om at erhverve værket. Sønnen, Jesper Fredberg, forklarer på vegne af arvingerne:

”Der er en historisk og stærk forbindelse mellem Skagens Kunstmuseer og Brøndums Hotel, som min far var meget bevidst om at bevare og dyrke. Han passede godt på maleriet i mange år, og derfor virkede det helt oplagt, at værket skal have sit videre liv på Skagens Museum, hvor offentligheden kan få glæde af det.”

Købet er muliggjort med generøs og afgørende støtte fra en række fonde:

  • Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
  • En anonym familiefond
  • Augustinus Fonden
  • Ny Carlsbergfondet

”Den fortsatte nuancering af vores kendskab til skagensmalerne og den kulturarv, som kunstnerfællesskabet udgør, er vigtig i en både dansk og international sammenhæng. Vi håber, at rigtig mange fremover vil have glæde af maleriet,”

– siger Christine Wiberg-Lyng, direktør for Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

“Det er med stor glæde, at Ny Carlsbergfondets bestyrelse kan hjælpe Skagens Kunstmuseer med at supplere deres samling med dette værk, som er et stykke Danmarkshistorie. Særligt med dette maleri, der viser en anden side af den berømte skagensmaler. Ny Carlsbergfondet arbejder for at fremme kunstens betydning i det danske samfund, og at dette Ancher-værk nu bliver en del af museets samling, er en stor glæde.”

– siger Christine Buhl Andersen, forperson i Ny Carlsbergfondet.

Et anderledes hovedværk

Ved frokostbordet vækker begejstring blandt museets kunsthistorikere.

”Det er et maleri af høj kunstnerisk kvalitet og det viser, at Michael Ancher mestrede det teknisk krævende interiørmaleri. Og så er det det eneste værk i så stort format, hvor han skildrer sin familie og sine venner i Brøndums Spisesal.”

– sådan lyder det fra Mette Bøgh Jensen, museumsinspektør ved Skagens Kunstmuseer.

Michael Ancher er ellers kendt som fiskernes maler. For at portrættere de seje, hårdføre, olietøjsklædte mænd, der stævner ud i det oprørte hav eller venter utålmodigt på bedre vejr i købmandens bod. Men Ved frokostbordet repræsenterer altså en anden gren af kunstnerens arbejde: Teknisk krævende interiørmalerier og ofte store kompositioner.

”Ancher gav virkelig sig selv en teknisk udfordring ved at ville samle så mange elementer i ét motiv. Han skulle kontrollere mange elementer på det samme lærred, og det er svært, når maleren også skal skabe harmoni og give beskuerens blik retning.”

– forklarer Jensen Og fortsætter:

”Der er for det første alle modellerne, som hver især er et portræt. For det andet er der bordet, som er et helt stilleben i sig selv. For det tredje er der baggrunden, hvor Ancher både skal gengive Brøndums Spisesal og adskillige malerier, samtidig med at han slører det hele for at fremhæve forgrunden.”

Ved frokostbordet rummer, ifølge museumsinspektør Mette Bøgh Jensen, en række greb, som kendes fra to af Michael Anchers andre hovedværker, nemlig Den druknede (1896) og Juledag 1900 (1903):

”Det er et meget mørkt maleri, hvor lyset strømmer ind fra én lyskilde fra venstre og falder på en gruppe mennesker. Lyset fanger nogle få farver, som går igen – på Ved frokostbordet er det særligt Helga Anchers røde kjole, ostens røde indpakning og øletiketten på bordet. Hvis man tænker på Den druknede og Juledag, trænger lyset på samme måde ind og fremhæver en farve. På de værker er det gul, som tiltrækker sig opmærksomheden – den druknede fiskers olietøj er gult og det samme er Helga Anchers juledagskjole.”

Lang vej hjem

Ved frokostbordet har haft en lang vej hjem, men det har i mange år været på vej mod Skagen.

Michael Ancher fik værket udstillet på Charlottenborgs Foraarsudstilling og på Den Nordiske Industi-, Landbrugs- og Kunstudstilling, der åbnede i maj 1888 i København.

Det blev solgt på auktion den 12. november 1888, hvor Ancher-parret satte over 50 af deres malerier til salg for at finansiere deres kommende ophold i Paris, der skulle vare i et halvt år.

Novemberauktionen i København er det sidste offentlige spor af maleriet, der derefter endte på private hænder, og først dukkede op igen på en auktion i London hundrede år senere.

I 1988 var Ved frokosten på auktion hos auktionshuset Philips, hvor Skagens Museum bød på værket med økonomisk støtte fra Aage V. Jensens Fond.

”Maleriet blev imidlertid solgt for knap 2 millioner til anden side.”, står der i en bestyrelsesprotokol fra samme år.

Den anden side var Bendt Fredberg Jensen, der på netop denne auktion erhvervede værket – men uden at vide, at han bød mod Skagens Museum, for museet deltog på auktionen gennem en stedfortræder.

Fredberg lånte værket til Skagens Museums udstilling Ved bordet i 2017, og ved denne lejlighed kunne værket opleves på museet for første gang.

Værket kan opleves på Skagens Museum fra den 21. juni 2024.

Fakta

Ved frokostbordet Michael Ancher

Olie på lærred

Måler: 111 x 145 cm Malet i: 1888

Erhvervelsen af Ved frokostbordet er støttet af:

Aage og Johanne Louis-Hansens Fond Anonym Familiefond Augustinus Fonden Ny Carlsbergfondet

Hvem er hvem?

Helga Ancher, Anna og Michael Anchers datter, ses stående til venstre i rød kjole. Bag Helga Ancher sidder lærer og organist Helene Christensen, der var en god ven af familien Ancher.

Til hendes venstre sidder John Brøndum, Anna Anchers lillebror. Ved siden af ham sidder Marie Møller, Anna Anchers kusine. For bordenden sidder en person, der muligvis er den norske maler Nils Hansteen.

Han har Anna Ancher på sin venstre side og Degn Brøndum, som drev Brøndums Hotel og var Anna Anchers storebror, sidder på den sidste stol.

Kredsen sluttes af tre af de jagthunde, som Michael Ancher og Degn Brøndum holdt og var meget optagede af.

Hvem malede det først?

Frokostmotivet var populært og udbredt i 1880erne, og skagensmalerne fandt det særligt nyttigt.

De brugte ofte hinanden som modeller, og frokostbordet gav dem mulighed for at samle kredsen omkring dem – venner, familie, bekendte – i en sammenhængende komposition.

I 1884 havde P.S. Krøyer malet Ved frokosten, som blev indfældet i panelerne i spisesalen på Brøndums Hotel, og figurerer i baggrunden på Ved frokostbordet.

Værket havde været en stor succes og inspirerede flere andre kunstnere, heriblandt Michael Ancher.

”Herhjemme kommer et Billede hvortil jeg har benyttet eller gaaet ud fra Din fotografi af den store Stue med Hundene og Helga ved frokostbordet med flere Figurer og flere Hunde.”

– Skrev Michael Ancher i januar 1888 til P.S. Krøyer.

På netop dette tidspunkt, da Michael Ancher skrev til P.S. Krøyer for at få billigelse til at arbejde efter motivet på hans fotografi, var P.S. Krøyer selv i fuld gang med at færdiggøre sit legendariske frokostbillede Hip, Hip, Hurra!.