• Forside
  • Nyheder
  • Nordjyske turismevirksomheder i stort julesamarbejde: Julen bliver flottere end nogensinde
10 November, 2023 Nyheder

Nordjyske turismevirksomheder i stort julesamarbejde: Julen bliver flottere end nogensinde

Julen i Nordjylland bliver vildere, flottere og sjovere end nogensinde takket være et stort samarbejde mellem turismeaktører i bl.a. Skagen, Frederikshavn og Aalborg.

I Skagen er der som noget nyt ”Jul i Saxilds Gaard” arrangeret af Skagens Kunstmuseer i samarbejde med bageriet Saxild. Gårdens tre længer fyldes med juleboder, julebag, julemusik og aktiviteter for alle aldre. Der bliver med andre ord julestemning for alle pengene, når lysene tændes i Anchers hus. Men i resten af Skagen er der også julekoncerter, julefrokoster og særlige julemenuer, guidede ture med gløgg og småkager – og selvfølgelig er der også i år det store julemarked i Ålbæk, der åbner i dag.

“Det har været vigtigt for os at bakke op om initiativet med at skabe flere juleoplevelser i Skagen sammen, fordi vi altid gerne vil ud af vores egen boble og samarbejde med andre aktører i byen. Både restauranter, hoteller, kulturhuse, museer, kirker og andre har været med, og det er vigtigt, at vi som lille by kan arbejde sammen om at møde vores udfordringer og udnytte vores potentialer. Vi har været nysgerrige på, hvordan vi selv kunne byde ind, men ser, at der er oprettet flere nye samarbejder på tværs, og det lover godt for at skabe blivende oplevelser, der kan gentages som juletraditioner i kommende år. Potentialet er der uden tvivl.”

Astrid Ørsnæs, arrangementsmedarbejder hos Skagens Kunstmuseer

Hun suppleres af Birgitte Christensen fra Destination NORD, som har været det koordinerende led, i at samle turismeaktørerne i den store juleindsats:

“Målet har været at samle turismevirksomheder som hoteller, butikker og attraktioner om at skabe nye juleoplevelser og bygge videre på det, vi allerede har at byde på. Vi har ønsket at skabe ”mere at komme efter” for turister, både fra Norge, Sverige og det øvrige Danmark. Det er ingen hemmelighed, at vi har savnet netop de skandinaviske gæster i sommeren i år, og vi håber, at de mange gode kræfter, der er lagt i at gøre julen 2023 til noget ekstra særligt, også trækker gæster til, så vi kan fylde flere hotelsenge og restaurantborde og booste omsætningen i månederne her op til jul.”

Udover at skabe nye og forbedrede juleoplevelser går en vigtig del af juleindsatsen på en storstilet markedsføringsindsats i Norge og Sverige, som Destination NORD står for. Her er rederierne Color Line, Fjordline, Stena Line og DFDS, der transporterer mange af de norske og svenske gæster til Nordjylland, med til at sprede budskaberne om julehygge i det nordjyske.

“For netop nordmænd og svenskere står Nordjylland som den ultimative ”hygge-destination” og er et oplagt mål for en kort getaway med fokus på shopping, god mad og det gode liv. Derfor har vi en digital kampagne kørende i Norge, og i Sverige hjælper Stena Line med at få det gode materiale ud at leve på deres stærke kanaler.”

Sandra Kjær Enevoldsen, kampagneansvarlig i Destination NORD

Udover de internationale kampagner er der lagt et meget stort arbejde i det online jule-univers på EnjoyNordjylland.dk og i oplevelses-app’en GoVisit. Endelig er gangbroen fra færger, der ankommer til Frederikshavn, pyntet med plakater, der inspirerer til juleoplevelser i området og leder gæsterne ind til mere information.

For Skagens vedkommende er der i hele den storstilede juleindsats lagt vægt på det unikke Skagen ved vintertid som kontrast til juli måned, hvor der er en helt anden ro og stemning med mulighed for de store naturoplevelser, nærvær, kulturoplevelser osv.