Brændstofkrise i fiskeriet kan få konsekvenser for fødevareforsyningen og koste arbejdspladser både til lands og til vands.
I de tidlige morgentimer lægger kutterne til i landets fiskerihavne med lasten fuld af rødspætter, kulmule, jomfruhummer og andre fisk. Men det har høje omkostninger for fiskerne at starte kutteren og sejle ud. For priserne på brændstof er lige nu så høje, at det ikke kan betale sig for fiskerne at starte kutteren for at fiske.
Landet over mødes fiskerne af høje brændstofpriser, når de skal tanke deres fartøjer. Nogle steder er prisen fordoblet siden januar i år. På Strandby Havn er prisen eksempelvis steget fra 4,11 kr. i januar til 8,79 kr. i juni for samme type og mængde brændstof. Det fortæller fisker Claus Hjørne Pedersen.
Ifølge Danmarks Fiskeriforening er der tale om en reel krise for dansk fiskeri. I et åbent brev til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri Rasmus Prehn skriver foreningen, at den høje brændstofpris ikke kun kan få konsekvenser for Danmarks fødevareforsyning, men også for de dele af landet, som er afhængige af fiskeriet som erhverv.
I landets største fiskerikommuner, Frederikshavn Kommune, skaber de stigende brændstofpriser da også bekymring. For en nedgang i fiskeriet kan føre til mistede arbejdspladser. Ikke kun på kutterne til havs men også i industrierne på land.
Ifølge Danmarks Fiskeriforening bør politikerne omprioritere nuværende politisk afsatte midler indenfor fiskeriet, så fiskerne kan holde hovedet oven vande.