• Forside
  • Erhverv
  • Krise i fiskeriet: Fartøjer kan se sig nødsaget til at blive i havn
16 June, 2022 Erhverv

Krise i fiskeriet: Fartøjer kan se sig nødsaget til at blive i havn

Brændstofkrise i fiskeriet kan få konsekvenser for fødevareforsyningen og koste arbejdspladser både til lands og til vands.

I de tidlige morgentimer lægger kutterne til i landets fiskerihavne med lasten fuld af rødspætter, kulmule, jomfruhummer og andre fisk. Men det har høje omkostninger for fiskerne at starte kutteren og sejle ud. For priserne på brændstof er lige nu så høje, at det ikke kan betale sig for fiskerne at starte kutteren for at fiske.

Landet over mødes fiskerne af høje brændstofpriser, når de skal tanke deres fartøjer. Nogle steder er prisen fordoblet siden januar i år. På Strandby Havn er prisen eksempelvis steget fra 4,11 kr. i januar til 8,79 kr. i juni for samme type og mængde brændstof. Det fortæller fisker Claus Hjørne Pedersen.

”Med de nuværende brændstofpriser er omkostningerne for høje til at det for mange kan betale sig at sejle ud. Men vi sejler ud alligevel, for vi har et ansvar for, at vores besætningsmedlemmer har et job. Og vi har et ansvar for at være med til at sikre Danmarks fødevareforsyning. Men hvis situationen ikke ændrer sig, kan konsekvensen blive, at de enkelte fartøjer kan se sig nødsaget til at blive i havn,” siger Claus Hjørne Pedersen, der også er formand for Strandby Fiskerihavn og bestyrelsesmedlem i Danmarks Fiskeriforening.

Der er arbejdspladser på spil

Ifølge Danmarks Fiskeriforening er der tale om en reel krise for dansk fiskeri. I et åbent brev til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri Rasmus Prehn skriver foreningen, at den høje brændstofpris ikke kun kan få konsekvenser for Danmarks fødevareforsyning, men også for de dele af landet, som er afhængige af fiskeriet som erhverv.

I landets største fiskerikommuner, Frederikshavn Kommune, skaber de stigende brændstofpriser da også bekymring. For en nedgang i fiskeriet kan føre til mistede arbejdspladser. Ikke kun på kutterne til havs men også i industrierne på land.

”Det er ikke kun på kutterne, at den her krise i fiskeriet kan koste arbejdspladser. Det er også i fødevare- og følgeindustrierne på land. Som eksempel arbejder op til 17 procent af den beskæftigede befolkning i Frederikshavn Kommune direkte eller indirekte i industrier, der er afhængige af fiskeriet. Så det er rigtig mange arbejdspladser, der er på spil, hvis landinger af fisk stopper.”

Niels Bay Christensen, erhvervsdirektør for Erhvervshus Nord

Ifølge Danmarks Fiskeriforening bør politikerne omprioritere nuværende politisk afsatte midler indenfor fiskeriet, så fiskerne kan holde hovedet oven vande.

”Konkret foreslår vi en model, hvor der ydes kompensation op til 2 kroner per liter brændstof. Det vil ikke afværge brændstofkrisen fuldstændig, men det vil alt andet lige gøre det lettere for den enkelte fisker at komme igennem krisen og fortsat bidrage til fødevareforsyningen,” skriver Danmarks Fiskeriforening i det åbne brev til ministeren.