Et stærkt, dansk konsortium bestående af Karstensens Skibsværft i Skagen, Hvide Sande Shipyard og OSK Design har netop fremlagt et ambitiøst forslag til nybygning af op til 15 moderne flådefartøjer til det danske forsvar. Det sker i lyset af den aktuelle sikkerhedspolitiske situation og som direkte følge af delaftalen om flådeplanen fra april 2025.
Den første missilbåd forventes at blive leveret i 2030, og den første kystkorvet i 2032, forudsat at en kontrakt indgås i anden halvdel af 2025. Hele serien skal efter planen være operationel i 2040.
Ifølge konsortiet bygger forslaget direkte på de krav og ønsker, som blev fremlagt i delaftalen til flådeplanen fra 22. april 2025. Her slås det fast, at Danmark – i tråd med Artikel 3 i Den Nordatlantiske Traktat – selv skal kunne forsvare rigets territorium og kapaciteter ved et væbnet angreb.
“Den skærpede sikkerhedspolitiske situation forstærker behovet for at foretage yderligere substantielle investeringer i Forsvarets maritime kampkraft i Kongeriget”,
– fremgår det af flådeaftalen.
De nye skibe bliver designet til mellemkategorien, kendt som “Storstrøm-max”, og skal kunne løse en række opgaver i danske farvande og Østersøen. De skal blandt andet fungere som moderskibe for droner, kunne udlægge miner, opsnappe efterretninger og affyre missiler.
Formålet er at:
De specifikke opgaver spænder bredt – fra mine- og droneoperationer, taktisk efterretningsindhentning, patruljering og eskorte til specialstyrkeoperationer.
Forslaget skiller sig ud ved at bygge på rent dansk samarbejde, med både byggeri og udstyr produceret i Danmark.
Karstensens Skibsværft og Hvide Sande Shipyard bringer tilsammen årtiers erfaring og høj produktionskapacitet til bordet:
Karstensens Skibsværft bygger årligt 5-6 store fiskefartøjer og leverede senest inspektionsskibet LAUGE KOCH til det danske forsvar.
Hvide Sande Shipyard har specialiseret sig i færger og specialfartøjer – bl.a. til Landbrugs- og Fiskeristyrelsen.
OSK Design står for det overordnede skibsdesign med erfaring fra komplekse fartøjer og maritime projekter.
Tilsammen udgør konsortiet et solidt fundament, der kan igangsætte nybyggerier paralelt med hinanden, sikre høj kvalitet og rettidig levering – og skabe arbejdspladser i både Skagen og Hvide Sande.
De kommende missilbåde og kystkorvetter er tiltænkt som supplement til fregatterne i den danske flåde – ikke mindst med fokus på hurtig reaktionsevne og operationel fleksibilitet i Østersø-regionen, hvor sikkerhedstruslen i stigende grad er kompleks og teknologisk avanceret.
Konsortiet håber, at Folketinget og Forsvaret vil se deres forslag som en mulighed for:
De tre direktører – Jacob H. Thygesen (OSK Design), Knud Degn Karstensen (Karstensens Skibsværft) og Carl Erik Kristensen (Hvide Sande Shipyard) – udtaler samstemmende i pressemeddelelsen:
“Vi står klar til at bidrage – sammen med øvrige danske værfter og maritime leverandører – til en styrket og fremtidssikret dansk flåde.”
Med dette forslag peger tre af Danmarks stærkeste maritime aktører på en vej frem, hvor kampkraft, forsyningssikkerhed og nationalt beredskab går hånd i hånd med arbejdspladser, teknologi og stolt dansk skibsbyggeri.