• Forside
  • Nyheder
  • Indlæg: Kvaliteten af før-skolestarten er til debat
22 november, 2024 Nyheder

Indlæg: Kvaliteten af før-skolestarten er til debat

Nedenstående er en faglig holdningstilkendegivelse fra skoleleder Jesper Jensen, Brovandeskolen – en lille skole – sammen skaber vi noget stort

Kommunal spareøvelse og dårlig ledelse?

I fagbladet ”Folkeskolen”, kan man den 18. november læse, at flere og flere kommuner lukker ned for førskoleaktiviteter – så mange, at der kan være tale om en ny tendens. Begrundelserne herfor er flere:

Børnene har brug for tilknytning og stabilitet, det er udfordrende for børnene med et ekstra skift og ofte drager skolerne ikke nytte af overleveringen fra børnehaven til skolen, da før-skolen og SFO ofte bliver gennemført med unge vikarer – og ikke de faste pædagoger, der har fået overleveringen. Det har nemlig ikke været nemt for skolerne at fastansætte ekstra til opgaven!

Desuden peges der på, at før-skoler mange steder blev indført for at tage presset af børnehaverne, men at det grundet faldende børnetal ikke længere er nødvendigt.

Det kan nu lugte som lidt af en kommunal spareøvelse, hvor de dårlige undskyldninger står i kø, med begrundelser der mest af alt kan henføres til dårlig ledelse og befolkningsdemografien og børnetal som et argument, der står som urørligt.

Vi skal gribe den mulighed der er os givet – det er vi forpligtiget til

På Brovandeskolen, som ikke er underlagt kommunale beslutninger men derimod friskoleloven, har vi en før-skolestart, som vi kalder ”spirerne” – og den skal bestemt ikke afvikles – men derimod skal den fortsat udvikles. Og hvorfor så det: For kvaliteten af førskolestarten er helt uomtvistelig, og vi oplever ikke at de kommunale begrundelser for afskaffelsen tynger os – tværtimod!

På Brovandeskolen starter ”spirerne” den 1. juni og børnene får en tryg og nænsom overgang fra børnehaven til skolen. Vi lærer børnene og familierne at kende – ligesom de lærer skoles hverdag og omgivelserne at kende. Kort sagt skaber vi sammen det vigtige fundament, der udgør en god skolestart i et anerkendende og trygt miljø. Børnene og forældrene møder kendte ansigter og læringsrummet er uden krav om præstation – det kan tidsnok komme til gennem skolelivet, og skal langsomt opbygges, så barnet oplever mestring og succes. Derudover udfylder SFO-delen også en meget vigtig rolle i før-skolestarten, for det er her, at der under andre rammer kan skabes nye og gode relationer gennem leg og pædagogiske aktiviteter. Alt sammen har det samme formål: At understøtte børnenes skolestart som skal være meningsfuld, tryg og relationsskabende er ikke bare en mulighed – men en pligt.

En naturlig og tryg overgang – og ikke et problem

I de kommunale børnehaver arbejdes der med forberedende skoleaktiviteter – og de gør det helt sikkert godt, selv om det kan komme forskelligt til udtryk – de er forskellige som skolerne er det. Det arbejde børnehaverne udfører er både vigtigt og relevant og bidrager til en god overgang med tryghed for både børn og familier. Når børnene starter i ”Spirerne” tager vi udgangspunkt i, at de allerede har arbejdet med

forberedende skoleaktiviteter, men bygger videre på det i skolens kontekst. På den måde bliver Brovandeskolens børn helt klar til 0. klasse på en naturlig og tryg måde.

På Brovandeskolen har vi som et nyt tiltag næste år i 0. klasse to børnehaveklasselærere tilknyttet. En uddannet skole- og fritidspædagog, der både er tilknyttet skole og SFO-delen og en uddannet lærer, der er tilknyttet vores indskoling. På den måde bygger vi bro mellem de svære overgange der kan være på skolen gennem det helt rette mix af pædagog-og lærerfaglighed og de forskellige perspektiver og kompetencer de medbringer.

Desuden er vi en lilleskole – helt bogstaveligt en lille skole. Vi har et spor fra 0-9 med lave klassekoefficienter, så børnene ikke ”forsvinder” i mængden. Vi har ikke ambitioner om at blive store, men derimod ambitioner om at udvikle vores kvalitet set som vores elevers personlige, sociale og faglige potentiale. Vores fundament er bl.a. høj faglighed og trygge, stærke fællesskaber – Faglighed skal ikke alene ses som værende de fag der undervises i – men som det potentiale vi samlet set udvikler med børnene. Undervisning og læring er ikke det samme – vores vej til læring må ikke kun være bogligt, men også være æstetiske og praktiske tilgange koblet til lokale muligheder med udsyn til verden.

Med andre ord tror vi ikke på at en spareøvelse gør skolestarten mere tryg for børn og familier, derfor har vi på Brovandeskolen fortsat tårnhøje ambitioner og fortsætter med at udvikle på det, vi ved virker – for vores børns og Skagens skyld.

I kan læse mere om Brovandeskolens på vores hjemmeside og følge med i vores hverdag på Facebook.

Se også: Brovandeskolen inviterer til åbent hus og informationsaften