Vi har modtaget dette indlæg fra den gruppe af frivillige som til og med sidste år stod for driften og plejen af den gamle Bedford bus:
Hvorfor kører I ikke med den gamle Bedford bus i år, det spørgsmål har vi fået mange gange. Vi vil prøve at forklare det lidt kort:
Det skyldes uoverensstemmelser med museets ledelse – og vi vil gerne understrege, at det ikke har noget med pigerne på Skagen Kystmuseum at gøre, vi har haft et fortræffeligt samarbejde med dem.
Uoverensstemmelserne har gået på mange ting, men dråben blev en varslet prisændring på billetter. De første år kostede en billet til bussen med samtidig adgang til museet 100 kr, det hed sig 25 kr til bussen og 75 kr til museet. Ved ny salgs- og marketingschefs tiltrædelse i april 2020 steg prisen til 150 kr, det hed sig 100 kr til museet og 50 kr til bussen. Det var nok OK, prisen var jo ikke steget i flere år, og busbilletten gav stadig adgang til museet.
Prisændring 2022 lød på, at nu skulle det koste 160 kr for en busbillet, MEN nu var det ikke længere med samtidig adgang til museet – ville man også på museum, så kostede det 110 kr mere, altså i alt 270 kr. Det vil sige en prisændring fra 150 kr til 270 kr for den samme oplevelse.
Det kunne de frivillige ikke se sig selv i, så de satte som kriterium for at de ville køre i 2022, at deres frivillige arbejde skulle udmøntes i både rimelige priser til gæsterne og en fornuftig indtjening til museet. Det har museet ikke ønsket en dialog om, men fastholdt at prisen skulle være 160 kr på busturen og uden adgang til museerne. Det førte til samarbejdets ophør.
Vi tror ikke, Museets ledelse har undersøgt, hvad en sådan prisstigning faktisk ville betyde, men hvis de havde undersøgt det eller havde taget en dialog med os om det, så ville de vide følgende. Museet har ikke vognmandstilladelse, og bussen kan derfor kun registreres til privatkørsel. Derfor stod Støtteforeningen for Bus 18 bag driften, og det hed sig, at man kørte en museumstur med foreningens medlemmer – alle, der var med bussen fik et medlemskort.
Iflg Transportudvalgets Vejledning om tilladelsesfri buskørsel må man uden vognmandstilladelse køre med en forenings aktive medlemmer, MEN kørslen skal udføres vederlagsfrit, idet der dog kan godtgøres udgifter forbundet med kørslen som f.eks. udgifter til benzin og olie. Overtrædelse af reglerne er strafbar (bøde). Reglerne findes i buslovens § 1, stk. 3.
En pris på 160 kr for en billet må siges at dække noget mere end benzin og olie – dvs man bad faktisk chaufførerne køre ulovligt. Vil man tage sådan en pris, så hedder det pludselig erhvervsmæssig kørsel, og så skal der en vognmandstilladelse til.
Vi er glade amatører og har været det i 12 år, vores løn har været alle de glade gæster, vi har haft i bussen og TAK til jer alle! Men en prisændring som ovenstående kunne vi ikke stå på mål for, og derfor måtte det desværre stoppe. Om bussen kommer ud at køre igen, ved vi ikke – det arbejde er op til museet. Men vi håber det da for Skagen by og dens gæster.