• Forside
  • Nyheder
  • Den kommunale hjemmepleje flytter fra C.S. Møllersvej i Skagen
22 marts, 2025 Nyheder

Den kommunale hjemmepleje flytter fra C.S. Møllersvej i Skagen

Som en del af kommunens overordnede ejendomsstrategi er det blevet besluttet, at aktiviteterne på C. S. Møllersvej 6 i Skagen skal fraflyttes. Beslutningen blev godkendt af Økonomiudvalget på mødet i onsdags, den 19. marts 2025, efter anbefaling fra Center for Ejendomme, Park og Vej.

De aktiviteter, som i dag foregår på C. S. Møllersvej 6, herunder hjemmeplejen, skal fremover finde sted på Hans Baghs Vej 23a i Skagen. Denne adresse rummer allerede aktiviteter under Center for Social- og Sundhedsområdet, men det er vurderet i samarbejde med de respektive centre, at der er tilstrækkelig plads til også at rumme hjemmeplejens aktiviteter.

C. S. Møllersvej huser i dag ca. 110 medarbejdere, hvoraf 40 møder ind samtidigt i treholdsskift. Af disse medarbejdere vil omkring 15 have behov for administrative arbejdspladser, mens de øvrige primært har brug for omklædningsfaciliteter, garderober og øvrige faciliteter som parkeringspladser og cykelparkering.

Økonomiske og praktiske forhold

Flytningen er vurderet til at koste 0,5 millioner kroner, som finansieres gennem afsatte midler til ejendomsstrategien. Investeringen omfatter blandt andet flytning af administrative arbejdspladser, arkivhåndtering og mindre håndværksmæssige ændringer.

Det vurderes, at kommunen vil kunne spare omkring 150.000 kroner årligt ved at gennemføre flytningen. Besparelsen skyldes primært:

  • Energioptimering: Mindre energiforbrug, da bygningen på C. S. Møllersvej ikke har egen måler og i dag forsynes fra rådhuset. Den estimerede besparelse er på 50.000 kr. årligt.
  • Øvrige driftsbesparelser: Reduktion i øvrige driftsudgifter med en anslået besparelse på 100.000 kr. årligt.

Derudover vurderes det, at flytningen kan give mulighed for faglige synergier, da de forskellige enheder vil blive samlet på én adresse.

Bekymringer fra medarbejderne

Under drøftelserne har medarbejderrepræsentanterne rejst en række bekymringer i forbindelse med flytningen. Herunder:

  • Pladsforhold: Behovet for 40 arbejdspladser stemmer ikke overens med medarbejdernes opfattelse af det reelle behov, da de angiver, at der er 110 medarbejdere tilknyttet stedet, dog ikke møder ind samtidigt.
  • Garderobeforhold: Der udtrykkes bekymring for manglende skabsplads, toiletforhold, ventilation og områder til omklædning.
  • Parkeringsforhold: Både hvad angår biler, cykler og ladestandere til elcykler og elbiler.
  • Varelevering samt offentlige og administrative zoner: Ønske om bedre opdeling og tilpasning af faciliteterne.
  • Planlægningsforhold: Usikkerhed omkring, hvorvidt tidsplanen for flytningen er realistisk.
  • Illustrationer: Ønske om, at der foreligger opdaterede plantegninger, som klart viser, hvor mange kvadratmeter der fraflyttes, og hvor mange kvadratmeter der tilflyttes.

Ledelsens reaktion på bekymringerne

Ledelsen har tilkendegivet, at det er vigtigt at sikre, at tilpasningerne af bygningen på Hans Baghs Vej sker i overensstemmelse med gældende arbejdsmiljømæssige standarder.

Derudover ønsker man at arbejde med en realistisk tidsplan, også selvom det skulle betyde en forlængelse af processen.

Der vil blive nedsat en styregruppe med repræsentanter fra de involverede medarbejdere for at sikre, at der sker den nødvendige inddragelse og kommunikation under hele processen.

Beslutningens konsekvenser og videre forløb

Flytningen er nu godkendt af Økonomiudvalget, og der vil blive arbejdet videre med at tilpasse Hans Baghs Vej 23a til de nye funktioner.

Der vil blive orienteret yderligere, når de endelige flytteplaner er afklaret. Indtil da fortsætter dialogen mellem ledelsen og de involverede medarbejdere med fokus på at finde de bedst mulige løsninger.

Kommunen forventer, at flytningen vil bidrage til at nedbringe de kommunale arealer og optimere driftsøkonomien uden væsentlige negative konsekvenser for medarbejderne.