• Forside
  • Nyheder
  • Ældre kvinde i Skagen bedraget af “bankbud” – politiet advarer om ny bølge af svindelsager
13 November, 2024 Nyheder

Ældre kvinde i Skagen bedraget af “bankbud” – politiet advarer om ny bølge af svindelsager

En 91-årig kvinde fra Skagen blev i går offer for et bedragerisk trick, da hun udleverede sit betalingskort og pinkode til en person, der udgav sig for at være fra hendes bank.

Svindlerne kontaktede kvinden telefonisk omkring kl. 13.30 og overbeviste hende om, at de ringede fra banken for at advare om mistænkelige hævninger på hendes konto.

Under samtalen, som varede i omkring 30 minutter, blev kvinden overtalt til at udlevere sit kort med pinkode til et “bankbud,” der hurtigt ankom til hendes adresse på Lingbanke i Skagen.

Den unge mand, som beskrives som 20-25 år, dansk af udseende og med kort hår, fik kortet udleveret og afsluttede herefter telefonsamtalen med kvinden.

Politiet oplyser, at kortet straks blev forsøgt anvendt, men hævningerne mislykkedes.

Politikommissær Peter Skovbak fra Efterforskningscenter Frederikshavn udtrykker bekymring over hændelsen og oplyser, at lignende tilfælde blev rapporteret mandag i Fjerritslev og Brovst.

“Vi ser desværre flere af disse sager jævnligt de seneste måneder,” siger han og opfordrer ældre borgere til at beskytte sig ved at få hemmeligt telefonnummer, især hvis de har fastnettelefoner og navne, der kan signalere alder.

Politiet opfordrer andre, der muligvis er blevet kontaktet af svindlere, men har gennemskuet svindlen, til at træde frem og dele deres oplevelser.

Ved hjælp af oplysninger fra offentligheden håber politiet at kunne efterforske og forebygge yderligere tilfælde. Borgere, der har oplevet noget mistænkeligt, kan kontakte politiet på 1-1-4.

Gode råd fra politiet til ældre borgere:

  • Udlevér aldrig betalingskort eller pinkoder til fremmede, heller ikke til nogen, der hævder at være fra banken.
  • Kontakt banken direkte via det officielle nummer, hvis du er i tvivl om et opkalds ægthed.
  • Overvej hemmeligt telefonnummer og vær opmærksom på uventede opkald, især hvis de beder om personlige oplysninger.

Ældre borgere og deres pårørende opfordres til at tale om sådanne tilfælde, så flere bliver opmærksomme på svindlernes metoder og kan stå imod fremtidige forsøg på bedrageri.