• Forside
  • Nyheder
  • Aprilsnar 2025: Verdens mest bæredygtige internationale lufthavn opføres ved Skagen
01 april, 2025 Nyheder

Aprilsnar 2025: Verdens mest bæredygtige internationale lufthavn opføres ved Skagen

Et massivt internationalt infrastrukturprojekt kommer flyvende mod Skagen – bogstaveligt talt. Et europæisk konsortium har i samarbejde med Frederikshavn Kommune netop her til morgen løftet sløret for planerne om at opføre en ny international storlufthavn på Hulsig Hede, syd for Skagen.

Projektet er døbt North Atlantic Gateway og skal forene bæredygtig luftfart, geopolitisk strategi og international turisme i én samlet løsning.

For at realisere projektet bliver den nuværende hovedvej mellem Ålbæk og Skagen lagt i en tunnel under hele Hulsig Hede, hvilket frigør plads til opførelsen af lufthavnens to 3,5 km lange landingsbaner og terminalområde.

Mål: Åbning i 2030 – direkte ruter til New York, Dubai og Singapore

Lufthavnen får kapacitet til at kunne håndtere op til 20 millioner passagerer årligt og skal tilbyde direkte forbindelser til en række globale destinationer fra dag ét: Dubai, Singapore, Reykjavik, New York, København og Frankfurt er allerede på tegnebrættet, ligesom flere sydeuropæiske feriedestinationer i Spanien og Italien ligeledes forventes udbudt.

Operatører som Emirates, Lufthansa, SAS og Norwegian er efter sigende involveret i forhandlinger, og ArcticX Infrastructure – konsortiet bag projektet – forventer at bygge Europas første 100% grønne lufthavn, udført i bæredygtige materialer, fortrinsvist recyclet interiør, grøn energi og grønt flybrændstof.

“Skagen har en logistisk placering i verdensklasse. Med en lufthavn placeret lige i smørhullet mellem Atlanten og Østersøen kan vi flyve folk ud i verden – og verden til Skagen,” siger projektleder Pierre Legrand.

Hulsig Hede inddrages – men “bliver en del af arkitekturen”

Placeringen på Hulsig Hede har allerede vakt stærke reaktioner. Heden er et af Nordjyllands mest unikke naturarealer med særligt klitlandskab og artsrigdom. Men arkitektfirmaet BIG, der står bag terminaldesignet, lover at “bygge med naturen”.

Terminalen udformes som en kæmpemæssig klit, beklædt med marehalm og lokale klitmaterialer. Den skal nærmest gå i et med landskabet.

“Vi kalder det ikke byggeri – vi kalder det en integration i klitten,” siger hovedarkitekt Line Schøning fra BIG – Bjarke Ingels Group, som samtidig lover en enestående udsigt for de mange flyrejsende som om få år vil rejse til- og fra den nye lufthavn.

En af projektets mest spektakulære komponenter bliver en ny 4,2 km lang tunnel, der fører hovedvejen (Rute 40) under hele Hulsig Hede. Tunnelen bliver tosporet med nødspor.

“Det er ikke bare en tunnel – det er en oplevelse,” lyder det fra Line Schøning.

Kritik fra naturorganisationer: “En vanvittig idé”

Miljøforeninger kalder det “det største overgreb på Nordjyllands natur i nyere tid”.

“Hulsig Hede er fredet – og med god grund. Det her er ikke bæredygtighed, det er branding forklædt som grøn omstilling,” siger Solveig Nymark fra Natur Nord. “Man kan ikke genplante et økosystem, der er tusindvis af år gammelt.”

Kommunen lover, at hver kvadratmeter natur, der inddrages, vil blive genetableret ét andet sted i kommunen. Hvor det præcist bliver, vides dog endnu ikke.

Ny bydel, togstation og eksklusive hotelplaner

Lufthavnen får tilknyttet en togstation på Skagensbanen, som samtidig vil sætte intervallet op, således at der når lufthavnen tages i brug, er afgange hvert kvarter i hver retning døgnet rundt.

Derudover er der på sigt planer om en “lufthavnsby” med hoteller, konferencecenter og shoppingområde – med en forventet kapacitet til 8.000 nye beboere og 500 hotelværelser.

Et 5-stjernet “klithotel” designet i glas og sandsten skal efter sigende placeres ved den sydøstlige landingsbane – med udsigt ud over Kattegat.

Fakta: North Atlantic Gateway / Skagen Airport

  • Placering: Hulsig Hede
  • Åbning: Forventet 2030
  • Budget: 78 mia. kr. (delvist EU finansieret)
  • Passagerer: Op til 20 mio. årligt
  • Direkte ruter: Dubai, Singapore, New York, Reykjavik, København og Frankfurt
  • Inkluderer 4,2 km tunnel under Hulsig Hede
  • Arkitekt: BIG – Bjarke Ingels Group

Bemærk at dette var vores aprilsnar 2025 – tak fordi du læste med.