• Forside
  • Nyheder
  • Vejdirektoratet inviterer til dialog om vejarbejde mellem Ålbæk og Skagen
15 maj, 2026 Nyheder

Vejdirektoratet inviterer til dialog om vejarbejde mellem Ålbæk og Skagen

I et nyt forum vil Vejdirektoratet sikre en tæt dialog med naboerne til det kommende vejarbejde mellem Ålbæk og Skagen. Her kan gener fra udbygningen drøftes og håndteres i fællesskab.

Vejdirektoratet har inviteret naboer, heriblandt sommerhusejerne umiddelbart nord for Ålbæk, til dialog i nyt forum forud for vejarbejdet med at udbygge vejen til en 2+1 vej. Foto: Vejdirektoratet

Vejdirektoratet etablerer nu et forum for naboer til rute 40 mellem Ålbæk og Skagen, der i de kommende år skal udbygges til en 2+1 vej.

Formålet med forummet er at skabe en fast ramme for dialog med de naboer, der bliver påvirket af det kommende anlægsarbejde.

Udbygningen til en 2+1 vej vil, når arbejdet er gennemført, forbedre trafiksikkerheden og fremkommeligheden på strækningen. Undervejs vil arbejdet dog medføre gener for de nærmeste naboer.

“Vi ved, at et projekt af den her størrelse vil kunne mærkes lokalt, når vi går i gang med arbejdet. Derfor prioriterer vi en tæt og åben dialog med naboerne, så vi kan informere løbende og håndtere udfordringerne bedst muligt,”

– siger projektleder Kim Jensen fra Vejdirektoratet.

På møderne vil repræsentanter fra lokale grundejerforeninger og borgergrupper samles, og på det første møde vil Vejdirektoratet præsentere status på projektet og svare på spørgsmål om det kommende arbejde. Herefter bliver rammerne for det videre samarbejde fastlagt i fælleskab.

“Vi kan ikke gennemføre projektet uden gener, men vi har stort fokus på at finde løsninger, der mindsker påvirkningen mest muligt. Her er dialogen med naboerne helt central,”

– siger Kim Jensen.

Første møde afholdes mandag den 8. juni på Skagen Strand Resort, hvor inviterede naborepræsentanter deltager.