Torsdag var dele af infrastrukturplan 2035 til 3. behandling i Folketinget – Herunder også udvidelsen af hovedvejen mellem Skagen og Ålbæk.
Enhedslisten stemte som det eneste parti imod anlægsloven for udvidelsen af hovedvejen samt flere andre projekter.
Således skulle det nu være helt sikkert og vist at den, for mange længe ventet udvidelse af hovedvejen bliver til noget.
Afdelingsleder Ida Rasmussen, Vejdirektoratet, siger:
Anlægsloven omfatter blandt andet følgende vejprojekter:
Flere af projekterne har allerede haft opgaver som rådgivere i udbud hen over foråret og er nu i gang med selve detailprojekteringen af opgaverne.
Det er endnu uvist hvornår første spadestik tages, men hos vejdirektoratet regner man med at de første anlægsarbejder kan påbegyndes om et års tid.
Strækningen mellem Ålbæk og Skagen er ca. 17 km lang og består i dag af en kombination af 2-sporet landevej og en ca. 5 km lang 2+1-strækning. Vejdirektoratet opgraderer hele strækningen på rute 40 mellem Ålbæk og Skagen til en 2+1 vej.
Strækningen over Hulsig Hede på cirka 5 km er tidligere udbygget til 2+1 vej. Dette projekt omfatter udbygning af de to delstrækninger: Hirtshalsvej – Hulsig samt Hulsig Hede nord til Flagbakkevej i Skagen, i alt cirka 11 km til 2+1 vejstrækninger. Samtidig sættes hastigheden op til 90 km/t på dele af strækningen.
Som en del af projektet forlænges den dobbeltrettede cykelsti, der i dag slutter ved Hulsig Hede til rasteplads syd for Flagbakkevej/Gl. Landevej.
Der etableres 1,4 km støjskærm øst for landevejen på strækningen fra rundkørslen ved Hirtshalsvej mod nord langs sommerhusområdet.
Projektet har en skønnet anlægsudgift på 221 mio. kr.