25 august, 2024 Nyheder

Tæppet rives væk under Skagen Stadion

Næste gang du kører, cykler eller går op ad Drachmannsvej, så kast et blik ind på de flotte baner på Skagen Stadion – og nyd synet! … forestil dig nu at dette store grønne område kommer til at fremstå som kasernegrunden på Jens Winthers vej.

Kultur og Fritidsudvalget i Frederikshavn Kommune har besluttet at de pr. 1/1 2025 vil reducere driftstilskuddet til Skagen Stadion med 900.000 kr. Fra 1,1 mio. kr. i 2024 til 200.000 kr. i 2025.

Med et varsel på kun godt 4 måneder reduceres driftstilskuddet til Skagen Stadion med mere end 80%, mens tilskuddene til Aalbæk Stadion og Frederikshavn Stadion fjernes fuldstændigt.
Alt sammen uden nogen form for dialog eller forudgående varsel! og øjensynlig uden konsekvensvurdering fra deres egen administration. Begrundelse: driftsaftalerne er ’særordninger’ som ikke kan forklares.

Men driftsaftalen for Skagen Stadion har grundlæggende været den samme i 27 år.

Skiftende KFU-udvalg har hvert år haft aftalen til godkendelse, først i gl. Skagen Kommune og fra 2007 i Frederikshavn Kommune. Og i alle 27 år har vi på Skagen Stadion afleveret både budgetter og revisionspåtegnede regnskaber over vores udgifter til det til enhver tid siddende Kultur- og Fritidsudvalg.

Lidt historie: Skagen Stadion fik status som selvejende institution i 1997, i forbindelse med opførelsen af nyt klubhus/stadionbygning. I forbindelse med etableringen som selvejende institution afsatte Skagen Kommune et årligt driftstilskud på 1.404.000 kr., som blev ledsaget af følgende tekst: ”Skagen Kommune har i det vedtagne budget for 1998 og årene frem afsat 1.404.000 til driftstilskud til Skagen Stadion. Heraf forventes kr. 575.000 afsat til vedligeholdelse af stadion. Resten forudsættes at kunne dække såvel ydelser på lån i forbindelse med opførelse af ny klubhus som driftsudgifter på ny klubhus”. Altså ét samlet driftstilskud, som skulle dække 3 hovedudgiftsposter; vedligeholdelse af banerne, driftsudgifter på klubhuset og afdrag på bygningslånet. Dette har ikke ændret sig i 27 år, men nu er driftsaftalerne pludselig blevet ’særordninger som ikke kan forklares’?

Den udmeldte reduktion på 900.000 i tilskuddet til Skagen Stadion rejser en lang række spørgsmål, for 200.000 kr. rækker på ingen måde til at drive et anlæg som Skagen Stadion:

  • Hvordan skal vi afdrage på denne gæld der er tilbage i Skagen Stadion og hvad gør vi ift. vores pengeinstitut? – tør de fremadrettet stille den nødvendige finansiering til rådighed for os, uden sikkerhed for at der er en drift i morgen?
  • Skal vi opsige forsikringen på vores bygninger og maskiner og så ”tage chancen”? – kan vi mon regne med Kommunens støtte til at genopføre stadionbygningen i tilfælde af brand eller til at anskaffe nye maskiner i tilfælde af tyveri?
  • Skal vi stoppe den løbende vedligeholdelse af bygningerne og lade stadionbygningen og garagen – det gamle klubhus – forfalde?
  • Skal vi lukke for el, vand, varme og renovation? – for hvordan skal vi betale disse udgifter fremadrettet?
  • Skal vi fravælge revision af regnskabet, vel vidende at vi så vil overtræde vores vedtægter og sandsynligvis også fondslovgivningen?
  • Vi kan forstå at Park og Vej fremover kommer og klipper banerne – men hvem skal stå for vanding, prikning, vertikalskæring, gødning og eftersåning af banerne? – alt det arbejde som også skal gøres for at sikre gode baner.
  • Hvem skal kridte banerne op og klargøre dem til kamp og træning? – hvem skal flytte mål rundt og lave nye banefordelingsplaner når nogle områder har brug for en pause? – eller gøre anlægget klar til at tage imod danske og norske fodboldklubber som er på træningslejr i Skagen? – eller gøre anlægget klar til SIKs børnefodboldsturnering Mini SkawCup? – eller til DBUs fodboldskole og Pigeraketten? – eller til Skagen Festivalens gæstecamp?

Spørgsmålene trænger sig på, svarene kender vi ikke.

En nedsættelse af driftstilskuddet til 200.000 kr. er reelt en lukning af Skagen Stadion som selvejende institution. Det kan i yderste konsekvens betyde, at Skagen Stadion lukkes pr. 1/1 2025, og at anlægget derefter sættes til salg.

Er det virkelig Frederikshavn Kommunes mål? Og hvorledes hænger denne beslutning sammen med ønsker og strategi om øget bosætning, og hensigt om at hylde og bakke op om det frivillige foreningsliv?

Er det Frederikshavn Kommunes strategi for kultur- og fritidsområdet, at de selvejende institutioner skal lukkes én efter én? – hvilken selvejende institution er den næste?

Vi forstår det ikke, og vi beder til at et flertal i byrådet vil komme frem til en mere pragmatisk løsning ved de kommende forhandlinger om budget 2025.

Bestyrelsen for
Fonden for den selvejende institution Skagen Stadion