• Forside
  • Kultur
  • Storslået udstilling ser dagens lys hos Skagens Kunstmuseer
22 April, 2022 Kultur

Storslået udstilling ser dagens lys hos Skagens Kunstmuseer

Han er blevet kaldt ’lysets elsker’ af anmeldere siden 1912, den internationalt anerkendte danske maler P.S. Krøyer. Sidste år tog hans værker Paris med storm. Nu er mesterværkerne tilbage i Danmark til en helt anderledes udstilling, hvor en perlerække af sensationelle værkudlån og franske kunstværker i verdensklasse kan præsenteres for det danske publikum sammen med den danske eners egne værker.

Når Skagens Museum denne sommer kan slå dørene op til museets hidtil største og mest prestigefyldte internationale udstilling, Krøyer og Paris. Franske forbindelser og nordiske toner, så hænger Krøyers malerier side om side med en perlerække af den franske kunstscenes mest betydningsfulde malere og værker fra slutningen af 1800-tallet.

Fra Claude Monets imponerende mesterværk, Impression, soleil levant (Indtryk. Solopgang) fra 1872, til hele syv sjældne værker af en af Krøyers største idoler: Jules Bastien-Lepage. Udstillingen bringer publikum helt tæt på P.S. Krøyers kunstneriske udvikling og karriere med en udsøgt præsentation af naturalismens absolutte internationale sværvægtere.

Udstillingen rummer foruden en række af Krøyers egne hovedværker en stribe spektakulære indlån fra en række internationale museer. Med navne som Bastien-Lepage, Léon Bonnat, Paul-Albert Besnard, Léon Pelouse, Jules Breton, Aimé Morot, Auguste Rodin og Alfred Philippe Roll – foruden Krøyer selv – er der tale om en særudstilling i, ja, særklasse. Men det er også muligt at opleve den af de danske kunstnere så beundrede realist Jean-François Millet og flere andre kunstnere, der har haft betydning for Krøyer. Dertil kommer en gruppe
af den franske impressionisme, der præsenteres af bl.a. Monet, Caillebotte, og Sisley.

Største internationale satsning på Skagens Kunstmuseer nogensinde

Udstillingen Krøyer og Paris. Franske forbindelser og nordiske toner beskriver Krøyers kunstneriske udvikling fra akademiets guldaldertradition til naturalismen og det moderne gennembrud. Den viser, hvordan inspirationen fra Frankrig kan spores i hans maleteknik og i friluftsmalerierne fra Skagen og peger på, hvordan den franske naturalisme satte sig spor i Krøyers særlige stil.

Krøyer kom første gang til Paris i 1877 og hans mange breve fortæller om, hvilken betydning den franske kunst havde ikke blot for Krøyers egen udvikling som maler, men også for kunstnerkolonien i Skagen og dansk kunsthistorie.

I udstillingen er det muligt at følge Krøyer i de vigtige år fra 1877, hvor han rejser til Paris som ung kunstner og frem til 1900, hvor hans franske eventyr når sit klimaks. Krøyer engagerede sig dybt i den franske kunstscene som både udøvende kunstner og som medlem af forskellige udstillingskomitéer samt gennem relationer til en lang række kunstnere og kulturpersonligheder.

Krøyers franske forbindelser var betydningsfulde og blivende. Samtidig gav han selv den franske kunstscene noget eksotisk: Skagens blå time over vindstille hav ved den lyse sandstrand med fiskere eller hvidklædte kvinder, der vender blikket indad, mens skumringen lægger sig over landet. Det skarpe lys på en solskinsdag med børn, der lystigt leger og bader i vandet, eller månelyset over heden ved midnat. Og de nordiske toner var en melodi, det internationale publikum godt kunne lide. Dengang som nu.

Med udstillingen Krøyer og Paris. Franske forbindelser og nordiske toner gives publikum en unik mulighed for samlet at opleve vigtige uddrag af, hvad Krøyer så, lod sig inspirere af og kommenterede under sine rejser til Frankrig. Værker, som kom til at påvirke hans motiver, farver og teknikker og samlede kunstneriske udvikling

Også ’Gulsotens Fe’ vender tilbage til Danmark

Ikke siden brygger Carl Jacobsen i 1888 med Krøyers bistand tager initiativ til den første store udstilling af fransk kunst i Danmark, har det været muligt at opleve så mange af den franske kunstscenes hovedværker fra slutningen af 1800-tallet samlet i Danmark, der har en særlig betydning for Krøyer.

Og der er da også gengangere fra 1888-udstillingen i København. Fx er Besnards portræt af Madame Roger Jourdain vendt tilbage for endnu en gang at deltage i og vogte det gode selskab af sin samtids kunst.

Det var et beundret værk i Frankrig i sin samtid, men i 1888 skrev en anonym dansk anmelder anderledes kritisk om hende: ”Man staar nemlig her Ansigt til Ansigt med en gulgrøn Dame i en lyserød Kjole paa en ubestemmelig blaa Baggrund. Det er Paul Besnards Portræt af Mme. R. J. Og bemeldte Dame, der rejser sig fra sit Sæde ligesom for at byde en velkommen, smiler saa spodsk, som om hun vilde sige: “Du synes ikke om mig, men det kan være det samme, for du har ingen Forstand paa moderne Kunst”. Heldigvis behersker denne Gulsotens Fe kun sin egen mindre Afdeling, hvor Impressionismens Værker er samlede.” (Illustreret Tidende den 27. maj 1888).

Som en del af den større udstilling om Krøyer og Paris er en vigtig gruppe af impressionistiske værker igen samlet for at præsentere den franske impressionisme for et dansk publikum.
Man kommer nemlig ikke udenom, at impressionisterne også var en vigtig del af den franske kunstscene, som Krøyer oplevede i sin tid i Paris. Derfor er det også helt særligt at kunne vise disse værker i sammenhæng med de øvrige franske mesterværker fra tiden, Monets helt særligt betydningsfulde værk, Indtryk. Solopgang ikke mindst. Og selvom Krøyer er helt sin egen, og man derfor skal se den franske inspirationen på tværs af de præsenterede værker, så etablerer lige præcis det afbildede motiv i Monets mesterværk en mystisk samklang mellem de to malere, Monet og Krøyer, for mens der ikke i Frankrig var stor interesse for et maleri af en solopgang, var det derimod et uomgængeligt tema for de nordiske malere. Derfor er det også helt unikt at kunne se netop dette værk på et museum, hvor både P.S. Krøyer og de skandinaviske solopgange er så rigt repræsenteret.

Udstillingen Krøyer og Paris. Franske forbindelser og nordiske toner markerer afslutningen på et treårigt forskningsbaseret samarbejde mellem Musée Marmottan Monet i Paris og Skagens Kunstmuseer.

Krøyer og Paris. Franske forbindelser og nordiske toner kan opleves på Skagens Museum fra den 13. maj – 18. september. Monets mesterværk dog kun frem til den 1. juli. Den daglige åbningstid er udvidet i hele perioden fra 9:00 – 19:00 for at tilgodese et forventet større
publikum.