Det var en glad formand for Kappelborgs Venner Bo Meyer, der bød velkommen til de ca. 60 fremmødte til generalforsamlingen, onsdag den 30. april 2025.
Efter de indledende handlinger, fik formand for Skagens Venner ordet og gav udtryk hvor glad hele bestyrelsen var for det flotte fremmøde, det viser at vi bakker op om Kulturhus Kappelborg.
Formanden fortsatte med visioner Kulturhus Kappelborg:
Hvordan kunne huset blive endnu bedre end det er i dag.
Vi står nu i 2025 og ja – rigtig meget er lykkedes. Der er kommet nye folk til – nye medarbejdere – aktive lokaler – nye frivillige – mange nye sponsorer. Huset er i trygge hænder.
Hvad er der sket
Der kunne selvfølgelig føjes mere til, men mest af alt er der nu en samlet ledelse af huset, med en fælles bestyrelse, der støtter husets daglige drift og styring.
Dette er suppleret af husets mange frivillige grupper herunder biograf, sponsornetværk og flere faste foreninger i huset.
Dette er noget af det vi har drømt om, diskuteret, holdt møder med kommune, sponsorer om.
Vi skal sikre at alle får mulighed for at kommentere forløbet og hjælpe Kappelborg godt videre de næste 10 år.
Arbejdet er sat i gang
Første møde blev afholdt på borgmesterkontoret d. 7.5. 2024 med deltagelse af repræsentanter for Kappelborgs Venners bestyrelse, borgmester Birgit Hansen, kommunaldirektør Thomas Eriksen og direktør Lone Becker.
Et positivt møde hvor man var enige om at arbejde videre med det fælles mål at gøre Kappelborg til en selvejende institution.
Den fremtidige arbejdsgruppe skulle bestå af centerleder Steen Lindgaard, den daglige leder af Kappelborg Uffe Borg samt 4 repræsentanter for Kappelborgs Venners bestyrelse.
Der har været afholdt mange møder – alle holdt i en positiv og konstruktiv ånd.
Dette har ført til en opstilling af 3 scenarier for Kappelborgs fremtid.
For alle disse er der opsat de samme kriterier :
Kommunalt (som nu): Kappelborg har som andre kommunale institutioner måtte spare gennem årene og kun gennem sponsorstøtte og fondsmidler, har det været muligt at fastholde husets aktiviteter. Udsigten til yderligere besparelser, gør det vanskeligt at fortsætte i den konstruktion, hvis man vil fastholde det brede kulturprogram.
Selvejende institution, købt af kommunen og overtagelse af hele bygningen, frigjort fra kommunen. Dette kan være en stor økonomisk udfordring med vedligehold af den store bygningsmasse.
Ejerlejligheds modellen, hvor kommunen ejer bygningen og der indgås lejeaftale om x antal m2, til en selvejende institution.
Arbejdsgruppen har anbefalet model 3, da det friholder huset for den økonomiske risiko, der måtte være ved større vedligehold/skader. Ligeledes vil det sikre fortsat kommunalt engagement i huset.
Det er ikke og har aldrig været meningen at Kappelborgs Venners bestyrelse skulle drive det fremtidige arbejde mod en selvejende institution – kun at forsøge at skabe rammer for det fremtidige kulturhus.
Det er målet at en ny gruppe i samarbejde med kommunen, sponsorerne, og Kappelborgs Venner, skal stå for det fortsatte arbejde.
Kappelborgs Venner har i dag 459 medlemmer – det højeste i foreningens levetid.
Mange af de frivillige rekrutteres derfra.
Det er helt afgørende for huset. Uden frivillige intet kulturhus.
Kappelborgs Venner støtter ligeledes økonomisk bl.a. med et sponsorat på 25.000 kr. Vi har også støttet arrangementet “Dyrene i Hakkebakkeskoven” med 24.760 kr.
Vi har implementeret et nyt betalingssystem.
Vi har kørt flere projekter igennem via donationer.
Grundet inflation og ekstra omkostninger til kontingentbetaling, indstiller bestyrelsen at vi forhøjer kontingentet fra 125 kr. til 150 kr.
Der ligger en spændende periode foran os, hvor en ny retning for Kappelborg, skal etableres.
Tak til alle. Tak til husets ledelse og husets personale. Tak til alle medlemmerne. Tak til sponsorerne. Tak til alle de frivillige. Tak til bestyrelsen for det stærke engagement.
Formanden sluttede med endnu en gang at takke for det det store fremmøde.
Efter generalforsamlingen konstituerede bestyrelsen sig med Bo Meyer, som formand
Flemming Stig, som næstformand
Allan Kastor Andersen, som kasserer
Ulla Egholm, som sekretær
Jakob Dalsgaard som bestyrelsesmedlem
Lene Kappelborg som bestyrelsesmedlem
Bjarne Kvist som bestyrelsesmedlem
Susanne Nielsen som bestyrelsesmedlem
som suppleant blev Karina Jensen valgt.