• Forside
  • Nyheder
  • Olietanker tilbageholdt i Skagen: For dårlig stand til at sejle
10 oktober, 2025 Nyheder

Olietanker tilbageholdt i Skagen: For dårlig stand til at sejle

arkivbillede - Skagen Havn

En vietnamesisk olietanker har i snart tre uger ligget tilbageholdt i Skagen Havn, efter at de danske søfartsmyndigheder har vurderet, at skibet er i for dårlig stand til at sejle videre.

Den 243 meter lange olietanker Vigo blev tilbageholdt den 20. september og ligger fortsat med forbud mod at forlade havnen. Ifølge Søfartsstyrelsen, som har bekræftet oplysningerne overfor TV2 Nord, bliver skibet først frigivet, når det er dokumenteret, at alle nødvendige reparationer er gennemført.

Gentagen tilbageholdelse

Det er anden gang på få måneder, at olietankeren – som sejler under vietnamesisk flag – tilbageholdes ved Skagen. Ifølge Danwatch blev Vigo første gang tilbageholdt af søfartsmyndighederne 22. april ved en kontrolaktion på Skagen Red. Her blev der fundet omfattende fejl i blandt andet brand- og sikkerhedsudstyr, tekniske installationer og søkort, ligesom forholdene for besætningen blev vurderet som utilstrækkelige.

Efter flere uger fik skibet den 5. august tilladelse til at sejle mod et værft i Vietnam for reparation, men forlod først Skagen Red 22. august. Det nåede dog aldrig frem.

Slæbt tilbage til Skagen

Ifølge oplysninger fra TV2 Nord gik olietankeren kort efter havareret og lå i flere uger 12 sømil ud for Hirtshals, inden den med hjælp fra flere slæbebåde blev bugseret tilbage til Skagen.

Søfartsstyrelsen oplyser, at reparationen af skibets maskinlejer forventes at tage op til tre uger, men der er endnu ikke sat nogen dato for, hvornår olietankeren kan frigives.

Lukket område og ny besætning

Skibet ligger nu i et aflukket område på den nye havneudvidelse på Skagen Havn. Hvor mange besætningsmedlemmer der aktuelt er ombord, vides ikke, men ifølge Søfartsstyrelsen blev en tidligere 12 mand stor besætning afløst, mens skibet første gang var tilbageholdt.

Ifølge Danwatch har Vigo tidligere figureret på Lloyd’s Liste over olietankere, der anses for at være en del af den såkaldte russiske skyggeflåde, som transporterer russisk olie. Søfartsstyrelsen kan ikke kommentere oplysningerne, men oplyser, at skibet ikke er omfattet af EU’s sanktionsliste.

Kilde: TV2 Nord