Destination NORD vil være Danmarks stærkeste juledestination. Med færger fra Norge og Sverige lige i baghaven samt nogle af landets hyggeligste byer som perler på en snor er grundmaterialet i orden. Men den strategiske indsats har krævet et langt, sejt træk og en hel masse samarbejde mellem turismevirksomheder for at sikre, at der virkelig er noget at skyde med.
I Skagen, Frederikshavn, Sæby og Aalborg har overnatningssteder, attraktioner, museer, detail, foreninger mm. mobiliseret juleglæden helt siden januar for at sikre bundklang og stærk slagkraft i de kampagner, der allerede nu er kørt ud på nærmarkederne for at tiltrække gæster i månederne op til jul – og samtidig brande Nordjylland som den oplagte destination for et juleophold.
Med færger fra Norge og Sverige, der lander lige i baghaven, er det for Destination NORD oplagt at tage denne strategiske position:
“Det kan lyde vildt, at de store flagskibsevents, julemarkeder samt små og store juleoplevelser, -tilbud og særlige ophold allerede lå klappet og klar den 1. september. Men hvis vi skal være klar til at gå ud og markedsføre os som juledestination i den periode, hvor gæsterne booker ophold – ja, så skal vi jo i sagens natur i god tid inden være klar med det, der skal markedsføres. Det er altså stærkt gået, at vi nu kan skyde en kæmpe kampagne-konfettikanon af med masser af konkrete oplevelser, der kan sælge juleophold i destinationen.”
– siger Birgitte Christensen fra Destination NORD, der har koordineret juleindsatsen i de fire byer.
Derfor er de lokale kræfter mobiliseret helt fra årets begyndelse. Og den 1. september lå der altså et kæmpe online juleunivers klar, kampagneplan og -materialer var designet og produceret, og de kommende uger starter julekampagnerne i Norge og Sverige i tæt samarbejde med VisitDenmark samt rederierne Color Line, Fjordline og Stena Line.
“For netop nordmænd og svenskere står Nordjylland som den ultimative ”hygge-destination” og er et oplagt mål for en kort getaway med fokus på shopping, god mad og det gode liv. Her i begyndelsen af kampagneindsatsen er der fokus på juleophold, som typisk bookes nogle måneder forud, og efterhånden som vi kommer tættere på jul, ruller vi mere specifikke oplevelser ud samt inspiration, bl.a. i form af guides. Geografisk går vi særligt efter Jylland, Sverige og Sydnorge og snævrer også geografien ind, som vi nærmer os jul.”
– Sådan forklarer Sandra Kjær Enevoldsen, som er kampagneansvarlig i Enjoy Nordjylland / Destination NORD.
Indsatsen bygger videre på et tiltag fra 2023, hvor samarbejdet mellem turismeaktører, butikker mv. startede op i Skagen, Frederikshavn og Aalborg. I 2024 er samarbejdet udvidet og dermed styrket, ligesom Sæby også er kommet med på julevognen.
En af dem, der er løbet ekstra stærkt for at blive klar med juleindsatsen, er Emil Hauge, direktør på det historiske Brøndums Hotel i Skagen. For ham er det naturligt at tænke i samarbejder på tværs:
“Skagen og resten af vores område er jo noget helt særligt året rundt. Hotel- og turistaktører i Skagen har altid haft et fantastisk samarbejde og en god forståelse af, at indsatsen med at tiltrække gæster til området og det at skabe værdi for de besøgende er en fælles indsats. Det er i virkeligheden meget enkelt – jo mere vi dyrker denne stærke relation, desto mere kommer det gæsterne til gavn – så hvorfor ikke lade det være en del af selve kernen i arbejdet med gæsterne og selve besøget i Nordjylland?”
Destination NORD er det officielle destinationsselskab for Frederikshavn, Læsø, Brønderslev og Aalborg kommuner. Vi er sat i verden for at skabe bæredygtig turismeudvikling i stærke samarbejder og partnerskaber med private og offentlige aktører. Konkret arbejder Destination NORD med destinationsudvikling, tiltrækning af kongresser, konferencer og sportsevents samt gæsteservice i verdensklasse. Under navnet Enjoy Nordjylland skaber vi national og international markedsføring og PR.