Tre danske selskaber, herunder to med base her i Skagen, har ifølge Danwatch og Dagbladet Information serviceret den såkaldte russiske skyggeflåde.
Skyggeflåden består af tankskibe, der ofte opererer uden kendt forsikring eller ejerskab og bruges til at omgå internationale sanktioner mod Rusland.
De to nordjyske selskaber Saga Shipping og L&N Supply Ships har sammen med SDK Shipping, ejet af Nordic Waste ejer Torben Østergaards virksomhed USTC Group, i 2024 handlet med mindst 59 skibe, som mistænkes for at være en del af skyggeflåden.
Denne konklusion bygger på data fra skibsovervågningstjenesterne Kpler og MarineTraffic.
Saga Shipping, som opererer fra Skagen, har ifølge undersøgelsen så sent som her i december serviceret tankskibet “Marabella Sun”, som senere blev sanktioneret af EU den 16. december.
Virksomheden udtaler, at de følger de gældende regler og ikke bevidst handler med skyggeflådeskibe.
L&N Supply Ships, også med base i Skagen, har ifølge medierne betjent 22 tankskibe fra skyggeflåden. Selskabet forklarer, at det kan være svært at gennemskue, hvilke skibe der er en del af skyggeflåden, men understreger, at de overholder lovgivningen og ikke handler direkte med de rederier, som ejer skibene.
SDK Shipping, ejet af milliardæren Torben Østergaard-Nielsen og en del af USTC Group, nævnes også i rapporten.
Selskabet skal ifølge undersøgelsen have serviceret tankskibet “Main”, der tidligere var ejet af et sanktioneret rederi.
SDK Shipping har afvist at kommentere på specifikke skibe, men oplyser, at de ikke har kundeforhold til sanktionerede skibe eller virksomheder.
Torben Østergaard-Nielsen og hans selskaber har tidligere været genstand for kritik i forbindelse med sager om Dan-Bunkering og Nordic Waste, som også involverede omgåelse af sanktioner.
Skyggeflåden består af skibe, der ofte har uklare ejerskabsforhold, hvilket gør det vanskeligt at identificere dem.
Skibene bruges til at transportere olie og andre varer, som Rusland forsøger at eksportere uden om sanktionerne.
Ifølge Danwatch og Dagbladet Information har Søfartsstyrelsen ikke besvaret spørgsmål om, hvorvidt de nordjyske selskabers handlinger er i overensstemmelse med sanktionerne.
Sagen sætter fokus på de udfordringer, danske virksomheder står overfor, når det gælder om at navigere i et komplekst internationalt regelsæt, samtidig med at der rejses spørgsmål om deres ansvar i forhold til at undgå handel med skyggeflåden.
Kilde: Nordjyske.dk samt Ritzau