Selvom nærmest alt fra dating til jobsøgning og aftaler med lægen i dag er 100% digitalt, findes der stadig gamle løsninger med 130–180 år på bagen, som fungerer solidt i turistbranchen.
Turistforeningen i Skagen kan selv fejre 119-års fødselsdag i år, og Toppen af Danmark har ikke blot sin mangeårige erfaring med sig, men også et endnu ældre værktøj, der har været brugt i branchen siden 1800-tallet: Den trykte turistguide med informationer om lokale oplevelser, butikker, restauranter og meget mere.
For nogen er trykte publikationer nærmest et klenodie. I hverdagen støder vi sjældent på en god gammeldags tryksag. Men ifølge Turistforeningen Toppen af Danmark er der fortsat stor efterspørgsel på den trykte Skagen Guide, der i år endda har sat salgsrekord.
Skagen Guiden har i 2025-udgaven det største antal annoncører til dato og fylder hele 150 sider.
“I en verden, hvor nærmest alt er digitalt, er der noget særligt ved at kunne nyde ferien uden at være afhængig af sin telefon eller computer. Man kan gå på opdagelse med en trykt guide i hånden.”
– Sådan lyder det fra turistdirektør Nicolai J. Nissen.
Turistdirektøren fremhæver også, at der – på trods af det store antal trykte eksemplarer – fortsat er betydelig interesse for den digitale udgave. Den kan findes på Toppenafdenmark.dk og Visitvendsyssel.dk, hvor Skagen Guide blev besøgt mere end 70.000 gange i den digitale version i 2024.
“Men det er stadig på tryk, at Skagen Guide har den største succes. I år med hele 110.000 trykte eksemplarer. Vi ser endda eksempler på, at flere steder rundt i landet, hvor guiden distribueres, har sat ekstra hylder op for at kunne imødekomme efterspørgslen.”
– Fortæller Nicolai J. Nissen.
Han tilføjer, at turistforeningen står særligt stærkt i år, og at det glæder ham at se resultaterne af det gode samarbejde blandt de erfarne kolleger i afdelingen bag Skagen Guiden.
Her har afdelingschefen, Daniel Svane, blot et enkelt år i bagagen hos turistforeningen. Han kommer udefra med ny erfaring og friske perspektiver. Daniel finder god sparring i Sisse Nielsen, der i år kan fejre sit 30-års jubilæum. Hun beskrives som hjørnestenen i den succes, som Skagen Guiden har opnået gennem årene – et kommunikationsværktøj, der er højt værdsat blandt medlemmerne af turistforeningen og nærmest rives væk fra hylderne af turisterne.
Lokale og regionale medier står også stærkt
En anden tendens, som Turistforeningen Toppen af Danmark – der også varetager marketingopgaver for flere af sine medlemmer – har bemærket, er den fortsatte høje værdi af lokale og regionale medier.
“Vi oplever, at mange næsten per automatik lægger størstedelen af deres markedsføringsbudget hos udenlandske platforme. Men vi ser en usædvanligt god respons på kampagner i lokale og regionale medier.”
– Afslutter turistdirektør Nicolai J. Nissen