De første seks måneder i Sundhedsråd Vendsyssel er gået med at finde en fælles retning for, hvordan planerne for den nye sundhedsreform skal få sundhedstilbud tættere på borgerne.

Nyt samarbejde mellem kommunerne og regionen
Siden januar 2026 har Sundhedsråd Vendsyssel samlet kommunale og regionale politikere om en fælles opgave: at forberede den del af sundhedsreformen, der fra 2027 flytter en række sundhedsopgaver fra kommunerne til regionen og skal bringe sundhedstilbud tættere på borgernes hverdag.
De fire nordligste kommuner i Region Nordjylland – Hjørring, Brønderslev, Frederikshavn og Læsø – er samlet i Sundhedsråd Vendsyssel.
Ifølge formandskabet i Sundhedsråd Vendsyssel har opstarten især handlet om at skabe et fælles afsæt for det videre arbejde.
“Vi har lært hinanden at kende og fået stablet et solidt samarbejde på benene. Det første halve år har handlet om at forberede, hvordan vi flytter opgaver fra kommunerne til regionen. Nu går vi ind i det videre arbejde med at skabe et stærkt og nært sundhedsvæsen for borgerne i Vendsyssel. Det er en spændende opgave – måske en af de vigtigste overhovedet. Der skal være mere lighed, nærhed og sammenhæng i vores sundhedsvæsen. Derfor er det godt, at kommuner og regionen nu sidder sammen om at finde løsninger, der skal holde i fremtiden,”
– fortæller formand Mogens Gade (V) og næstformand Kirsten Morild Andersen (A).
En af de største opgaver i opstarten har været at forberede overdragelsen af de sundhedsopgaver, der skal flyttes fra kommunerne til Region Nordjylland. Det gælder opgaver som akutsygepleje, patientrettet forebyggelse, specialiseret rehabilitering samt sundheds- og omsorgspladser.
I løbet af foråret har Sundhedsråd Vendsyssel arbejdet med de overordnede rammer for opgaveoverdragelsen og samarbejdet mellem kommunerne og regionen.
“Vi har lagt planen for, at vi kan flytte opgaverne fra kommunen til regionen jævnfør sundhedsreformen. Vi har opbygget et tæt samarbejde mellem kommunerne og regionen, som vil få vores planer til at virke. Jeg ved ikke, om de forandringer, vi laver, opleves hos den enkelte borger, som har behov for sundhedsydelser, fordi systemet jo fortsat skal virke omkring den enkelte. Vi har et tæt samarbejde med forståelse hele vejen rundt i Vendsyssel, og det skal nok få det til fungere rigtig fint,
– fortæller Carsten Ullmann Andersen (Æ), medlem af Sundhedsråd Vendsyssel, Brønderslev Kommune.
Som resultat af at flytte opgaver fra kommunerne til regionen vil sundhedstilbud komme tættere på borgerne. Det er en del af nærsundhedsplanen, der er en af grundstenene i den nye sundhedsreform. Nærsundhedsplanen forventes at blive vedtaget i april 2027, hvor sundhedsrådenes forberedende arbejde kommer til at spille en stor rolle, når planen skal foldes ud hos borgerne.
Sundhedsrådene er en central del af sundhedsreformen og skal være med til at udvikle et mere nært og sammenhængende sundhedsvæsen. Målet er, at flere sundhedstilbud skal opleves tættere på borgernes hverdag, og at der skabes bedre sammenhæng mellem hospitaler, kommunale tilbud og almen praksis.
Fra 2027 overgår sundhedsrådene fra at være forberedende råd til at få ansvar for en række regionale sundhedsopgaver i deres geografiske område. Sundhedsråd Vendsyssel kommer dermed til at spille en central rolle i udviklingen af det nære sundhedsvæsen i Nordjylland.