23 april, 2025 Nyheder

Kulturhus Kappelborg – de næste 10 år

Onsdag den 30. april kl. 19.00 afholder vi generalforsamling og vi vil glæde os til at byde vore medlemmer velkommen. Der er meget at arbejde med i venneforeningen – og vi har en opbakning, som er virkelig fantastisk. Vi er pt. 459 medlemmer, og det er det højeste vi har været i alle årene, udtaler formand for Kappelborgs Venner, Bo Meyer.

Vi har bestilt lidt lækkert fra Luna til efter generalforsamlingen og beder derfor om tilmelding fra medlemmer. Af hensyn til forplejning, skal man tilmelde på foreningens mail: venner@kappelborgskagen.dk, her kan man også tilmelde sig som nyt medlem.

Kulturhusets fremtid

Vi har oplevet nogle flotte år siden husets start med store koncerter, med mange arrangementer og der sker meget i huset. Det skal der fortsat gøre.

Huset har udviklet sig kraftigt siden starten i 2011. Mange nye og flotte tiltag – udviklet af leder og ansatte gennem årene.

Huset er i dag et stærkt og velfungerende kulturhus, med rigtig mange aktive frivillige og rigtig mange sponsorer. Samtidig har huset gennem årene fastholdt et højt kvalitetsniveau, som gør at mange gæster fra byen (både deltids og fuldtids) og gæster fra nabobyerne, kommer for at nyde de mange gode arrangementer i huset, udtaler Bo Meyer.

Kappelborg har som andre kommunale institutioner måttet spare gennem årene, og kun gennem en meget stor sponsorstøtte og fondsmidler har det været muligt at fastholde husets aktiviteter.

Det er helt afgørende at der i det kommende udviklingsarbejde, sikres en fortsat professionel fuldtidsledelse, der kan fastholde og udvikle husets mange arrangementer.

Samtidig er det også afgørende, at det solide arbejde, der har udviklet sig på sponsorområdet, fastholdes og udvikles yderligere i de kommende år.

NY fremtid – nye perspektiver

Bestyrelsen har derfor henvendt sig til kommunen, for at høre om der er støtte til at Kappelborgs Venner (bestyrelsen) undersøger andre organisationsformer, for at videreudvikle huset de kommende år.

Det har kommunen nikket ja til.

”Kappelborgs venner” er en venneforening, som ikke har nogen direkte indflydelse på husets daglige drift. Vi bidrager med frivillig arbejdskraft, med økonomiske bidrag, og ikke mindst støtter det store frivillige engagement, der er i huset. Vi har ansøgt fonde til forskellige formål og støtter også det ungdomsarbejde der er i huset.

Derfor har vi i denne proces sammen med huset, arbejdet med husets drift og økonomi. Det har vi tilladt os at gøre, fordi vi kan se at der er flere ting, der er afgørende for en fortsat god udvikling i kulturhuset.

Som ovenfor nævnt, mener vi det er helt afgørende at der fortsat er en fuldtidsansat leder i huset. En leder der kan samarbejde med hele huset og samtidig kan fortsætte det høje niveau for aktiviteter som vi allerede har oplevet de første 10 år.

Vi i bestyrelsen har haft nedsat en gruppe, der specifikt har arbejdet med, hvordan en konstruktion for Kappelborg kan se ud i fremtiden. Vi har i denne gruppe haft en del møder med Center for Kultur – og Borgerservice i kommunen. En særdeles positiv oplevelse, hvor alle har arbejdet med samme formål. Et styrket og et fremtidssikret kulturhus til gavn for Skagen.

Hele bestyrelsen har gennemgået de scenarier som gruppen kom frem til og anbefaler at der indstilles et af 3 scenarier til kommunen.

I forbindelse med vores arbejde er vi også stødt ind i, at kommunen er og har været i gang med at få lavet et totalt overblik over alle de bygninger kommunen ejer. Man ved på forhånd at man har for mange m2. Det vil sige at der med stor sandsynlighed skal frasælges kommunale m2 – og yderligere flyttes rundt på kommunale aktiviteter i Skagen.

Vi har med bekymring hørt at man kan få den tanke at flytte bibliotek og musikskole til andre bygninger. Det har fyldt ret meget i vores arbejde med fremtiden for Kulturhus Kappelborg.

Vi er af den overbevisning at et kulturhus med koncert – teatersal, udstillingslokaler, bibliotek, musikskole, biograf og foreningslokaler hører uløseligt sammen – og sådan blev netop huset skabt i 2011.

Det vil være helt uhensigtsmæssigt at flytte aktiviteterne fra hinanden.

Vi har derfor anbefalet at man i stedet for at tænke på at flytte aktiviteter væk fra Kappelborg, kunne flytte eks.  borgerservice og andre kommunale opgaver ind i Kappelborg. Det vil betyde endnu mere liv i huset.

Rammer for fremtiden

Vi har sat disse kriterier op for fremtiden i kulturhuset:

  • En fuldtidsansat leder
  • Mere liv i indgangen, flere aktiviteter hele året – ude og inde.
  • Mulighed for ændring af indretningen
  • Et fortsat kommunalt tilskud til både drift og vedligehold af bygninger
  • Fortsat kommunale aktiviteter i huset – koncert – og teatersal, bibliotek, musikskole, foreningslokaler – + evt. andre kommunale faciliteter (eks. Borgerservice)

Vi har anbefalet at der oprettes en “selvejende” institution, måske en kulturfond, som er i en del af kulturhus Kappelborg. Det vil skabe mulighed for at husets kommercielle aktiviteter løsnes fra kommunen. Disse aktiviteter skal drives af husets leder, men have mere økonomisk frihed til udvikling af kulturevents, festivaler, udstillinger, catering mv.

3 mulige løsninger

De 3 scenarier vi har behandlet og arbejdet med er:

  • Fortsat kommunal drift som i dag.
  • Selvejende institution med overtagelse af hele bygningen, helt frigjort fra kommunen.
  • “Selvejende institution” – men i en kommunal bygning, hvor x m2 er afsat (lejeaftale) til en selvejende institution (Kulturfond)

Vi har i alle 3 scenarier opsat de samme kriterier for

  • En fuldtidsansat leder
  • Fortsat kommunale aktiviteter i huset (bibliotek, musikskole, borgerservice)
  • Fortsat kommunal støtte til husets drift.

Kulturhus Kappelborg er i dag en kommunal institution. Hvis nogle af ovenstående tanker skal videreudvikles, kræver det et fortsat tæt samarbejde med kommunen.

Bestyrelsen ser på nuværende tidspunkt model 3 som den bedst mulige model, da den sikrer fortsat kommunalt engagement i kulturhuset, samtidig med at der i noget af bygningen kan arbejdes mere økonomisk frit, med kommercielle koncert – og eventaktiviteter.

Bestyrelsen har i arbejdet hele tiden haft for øje at det ikke er Kappelborgs venner der skal drive en fremtidig selvejende institution, så derfor skal dette arbejde ses som en optakt og forslag til det videre arbejde.

I formandsberetningen på generalforsamlingen d. 30 april vil der blive orienteret om de tre mulige scenarier vi ser for husets fremtid de kommende 10 år.

Der er rigtig mange der lægger mange timer på Kappelborg, både for at opleve de mange flotte kulturtilbud, men også som frivillig og sponsor for at støtte huset. Det glæder os meget, og vi skal også de næste 10 år have et stærkt og aktivt kulturhus i Skagen.

Bestyrelsen

Bestyrelsen for Kappelborgs Venner består i dag af:

  • Bo Meyer – Formand
  • Allan Kastor – kasserer
  • Ulla Egholm – sekretær
  • Bjarne Kvist
  • Jakob Dalsgaard
  • Susanne Nielsen
  • Lene Kappelborg
  • Flemming Stig