For 25 år siden startede Skagen op som krydstogtdestination, og de færreste havde nok forudset, hvor stort krydstogt ville blive for Skagen.
Krydstogtanløb har udviklet sig til at være en vigtig del af forretningen for en række virksomheder. Med arbejdsopgaver, du måske ikke lige tænker på, når skibene er i havn.
Det kunne være, at en foredragsholder eller besætningsmedlemmer skal køres fra Skagen til Aalborg Lufthavn. Eller at en lift skal anbringes på krydstogtkajen, så skibets personale kan pletmale i løbet af anløbsdagen. En reservedel bliver leveret fra en lokal leverandør. Trosser bliver taget. Affald kørt væk. Og mere synligt i gadebilledet kører busser rundt i byen – nogle på vej ud til Grenen andre kører syd på til seværdigheder i Frederikshavn og Dronninglund.
John Christensen har kørt med busser for Cruise Skagen siden starten, og det har udviklet sig til en væsentlig del af hans forretning.
Flere af virksomhederne har været med lige fra starten i 1999. Det gælder for eksempel Saga-Shipping, JC Turist, Truck-kompagniet Skagen og Skagen Stillads & Liftudlejning.
John Christensen ejer busfirmaet JC Turist i Aalbæk, og han husker, hvordan der for 25 år siden kom 5-6 skibe ind på en sæson. Siden da er antallet af anløb steget og steget, og 2025 ser ud til at blive det største anløbsår nogensinde.
“Jeg havde slet ikke regnet med, at krydstogt ville blive så stort. I 2025 har 80 skibe meldt deres ankomst, og kørsel med krydstogtgæster er blevet en vigtig del af butikken – omkring 15 procent vil jeg anslå,” – oplyser han.
I 2025 forventes det første skib allerede 15.februar, og sæsonen slutter efter planen 4.november. Der kan komme op mod 190.000 gæster.
John Christensen anslår, at han når 2025 er ovre vil have kørt med 30-40.000 gæster i shuttlebusser fra krydstogtkajen og ind til centrum og i busser ud til Grenen. Desuden har han opgaven med at indleje busser fra andre firmaer, så Cruise Skagen altid har de busser, de har brug for.
“At arbejde for Cruise Skagen er en spændende opgave. Vi er glade for fortsat at være med, og synes det er så positivt, at Skagen i dag er Danmarks næststørste krydstogtshavn efter København. Det er gået over al forventning,” – siger John Christensen.
Peter Møller er involveret i Cruise Skagen på flere måder: Som leder af Saga-Shipping, medlem af Skagen Havns bestyrelse, formand for Skagen Havns Arealejerforening og ikke mindst formand for Serviceteam Skagen med 45 medlemsvirksomheder.
Der er et hav af opgaver- store som små- når et skib kommer til Skagen. Som tovholder bruger man agenter for eksempel fra Saga-Shipping, hvor Peter Møller er direktør. Han er med i bestyrelsen for Skagen Havn/ Cruise Skagen, er formand for Service Team Skagen og Skagen Havns Arealforening. Så han ved om nogen, hvad krydstogt bidrager med og betyder for en by som Skagen.
“Det er gået den helt rigtige vej, og at vi fik krydstogtkajen i 2015 er helt fantastisk. Samtidig er det vigtigt, at vi i Skagen taler sammen og forstår hinandens behov, for byen og havnen er afhængig af, at vi tager imod gæsterne på den bedste måde,” – siger han.
Kort fortalt hjælper agenter med alt, der ikke vedrører passagerne direkte. Peter Møller nævner: Lodsbåd, information til myndigheder, taxa og bus til de ansatte, bestille et hotel og som de mere kuriøse opgaver, at skaffe 150 kg hvide asparges.
Der kan komme andre ønsker fra skibet med kort varsel, og i Skagen bliver de løst. Serviceniveauet er højt.
Saga-Shipping er som sagt dem, der modtager en liste fra skibet om konkrete opgaver. De kontakter så for eksempel Søren Fynbo fra Truck-Kompagniet Skagen. Søren Fynbo sørger for, at der hver eneste gang er folk klar til at tage trosserne, når skibet lægger til kaj. Er det et stort skib bruger man op til seks mand.
– Derefter skal vi måske køre affald væk eller aflevere proviant, siger Søren Fynbo.
Truck-kompagniet Skagen ledes af Søren Fynbo, t.v. og ejes af Werner Larsson Fiskeeksport A/S, som Mads Larsson er direktør for. Truck-kompagniet har blandt den faste opgave hver gang at tage trosserne fra krydstogtskibene.
Truck-Kompagniet Skagen ejes af Werner Larsson Fiskeeeksport A/S, som Mads Larsson står i spidsen for. Han oplyser ligesom mange andre af Cruise Skagens samarbejdspartnere, at cruise bidrager som en del af forretningen. Opgaverne er med til at skaffe arbejde til de 30-35 ansatte, der er tilknyttet Truck-Kompagniet Skagen og som for eksempel har travlt med krydstogt om sommeren og i fiskeindustrien i november og december.
Et ekstra ben at stå på. Sådan betegner Jens Venøbo fra Skagen Stillads & Liftudlejning arbejdet med krydstogtsskibene, som han sætter stor pris på.
“Vi hjælper med alt det udvendige på skibet i højden. Det er opgaver, som folk nok ikke tænker på i forbindelse med krydstogtanløb i Skagen. Når skibet er i havn kan der være behov for pletmaling, eller måske skal en redningsflåde ses efter,” – oplyser Jens Venøbo.
Han bruger afløsere og freelancere, som hyres ind til opgaven. Der kan være brug for to lifte med en mand i hver til at styre. De senere år har flere og flere skibe ifølge Jens Venøbo planlagt med vedligeholdelsesarbejde i Skagen, da der er plads på krydstogtskajen. Han ser helt klart udviklingspotentiale i sit firma med det forventede antal anløb i den kommende sæson.
“Jeg har faktisk besluttet at ansætte en mand pr. 1 januar 2025,” – siger han.
Jens Venøbo har hidtil været eneste fastansatte i Skagen Stillads & Liftudlejning. Han er 31 år, bor i Skagen og er far til to små børn på 2 og 4 år.
“For at vi kan fastholde yngre mennesker som mig i Skagen er det vigtigt, at vi skaber arbejdspladser, så vi har noget at leve af. Det er opgaverne for Cruise Skagen med til for mit firma,” – pointerer han.
Maria Groes Eldh er Salgs- og Marketingschef på Nordjyllands Kystmuseum, der har flere afdelinger heriblandt Bangsbo Fort i Frederikshavn. Her er Kenneth Kristensen daglig leder og omviser.
Cruise Skagen udbyder i tæt samarbejde med Nordjyllands Kystmuseum en tur til Frederikshavn med besøg på Kystmuseet Bangsbo Fort og besættelsesudstillingen på Kystmuseet Bangsbo, som de kalder World War II. Derudover får Kystmuseet også mange individuelle cruisebesøgende og cruisegrupper på Kystmuseet Skagen.
“Vi er meget glade for krydstogtgæsterne. De er begejstrede og har mange spørgsmål,” – siger Kenneth Kristensen fra Bangsbo Fort, der har oplevet fremgang i besøgstallet og gerne tager imod endnu flere gæster.
Tyskere var i 2024 klart den største nationalitet blandt krydstogtgæsterne i Skagen, og de har også i stigende antal booket turen ”World War II”.
“Holdene af tyske gæster bliver større. For to år siden kom der 25 på et hold. I 2024 var de 40 på et hold, og vi mærker et behov for at få svar på nogle spørgsmål omkring 2. verdenskrig. For eksempel spørger de om, hvad danskerne synes, om tyskerne under besættelsen,” – forklarer Kenneth Kristensen
“Amerikanerne vil gerne vide, hvorfor danskerne ikke kæmpede under 2. verdenskrig. Og kommer de ned på Bangsbo Museum og ser vores vikingeskib Ellingåskibet er de dybt imponerede, oplyser Kenneth Kristensen.
Maria Groes Eldh har til denne artikel fundet besøgstallene frem for krydstogtsgæster. Tallene er fra maj til oktober 2024. Der var 1.086 cruisebesøgende på Bangsbo Fort og 3.340 cruisegæster besøgte Kystmuseet i Skagen.
I procent svarer det til 21 procent af det samlede antal besøgende i Skagen og 5 procent på Bangsbo Fort.
“For Kystmuseet Nordjylland batter krydstogtsgæster noget i vores statistik,” – siger Maria Groes Eldh.
De har også oplevet en ekstra gevinst efter besøgene. Gode anmeldelser på Tripadvisor som er med til at øge kendskabet til Nordjyllands Kystmuseum.
“Gæsterne tager mange billeder, og det giver os gratis PR,” – siger Maria Groes Eldh og Kenneth Kristensen.
Besøgschef Janne Tornvig Bak fra Voergaard Slot oplever, at gæsterne er meget begejstrede over, at de går rundt på et 500 år gammelt slot.
Længst væk fra Skagen Havn ligger Voergaard Slot ved Dronninglund. Her er Janne Tornvig Bak besøgschef. Hun ved, at de amerikanske gæster er meget begejstrede over at gå rundt på et slot, der er 500 år gammelt.
“Når de er på en rundvisning kan vi tydeligt mærke, hvor sjovt, de synes, det er, at vi har så utroligt mange ting, og alt med en historie begejstrer dem. Det er fantastiske og positive gæster, som vi vil gøre meget for at få på besøg, selvom de skal køre lidt langt.”
På Voergaard har de cirka 12.000 gæster, som får en rundvisning. 2000 af dem er krydstogtgæster, så de udgør ifølge Janne Tornvig Bak en betydningsfuld del, og hun kunne ønske, at der også var krydstogtgæster til at opleve den smukke juleudstilling ”Jul på Voergaard.”
Listen af nordjyske virksomheder og seværdigheder, som har glæde af Cruise Skagen er endnu længere. De kan sætte kryds i kalenderen på de dage i 2025, hvor skibene har meldt deres ankomst. Hvad opgaverne præcist består i ved de dog først med kort varsel. Alle er og skal være fleksible, venlige og løsningsorienterede. Den grundlæggende imødekommende indstilling er en vigtigt grund til, at rederierne vender tilbage til Skagen og nye kommer til.
Hvad de næste 25 år byder på, kan være svært at forudse. Men de kommende år vil der i hvert fald være masser af arbejdsopgaver for folk i og udenfor Skagen.
Denne artikel samt fotos i artiklen er udarbejdet af Marianne Isen for Serviceteam Skagen.