Fra Bluesheaven i Arena Nord.Et publikum af lokale, blandet med norske og svenske blueselskere (= Kulturturister der har købt den store pakke med koncert og ophold, intensiv turisme…)
Vi har modtaget følgende indlæg af Niels Østergaard, Byrådskandidat for Socialdemokratiet:
Vi kan øge omsætningen i turistbranchen hvis vi booster udviklingen af oplevelsesprodukterne. Og samtidig få flere varierede og spændende arbejdspladser. Og en meget mere levende kommune. Men det kræver at vi selv forankrer udviklingsarbejdet i kommunen og gør det til et FÆLLES erhvervsprojekt. Og tør tage utraditionelle skridt:
Det er ingen hemmelighed, men noget der er bekvemt at glemme, at vi demografisk er kraftigt udfordret i Frederikshavn Kommune: Befolkningstallet falder og gennemsnitsalderen stiger. Et ganske alvorligt problem, og hvis ikke de kommende år skal fortabe sig en endeløs omgang nedskæringer og besparelser (vi har smagt medicinen de sidste dekader) er vi nødt til at vende udviklingen!
En af de parametre der skal skrues på, er at øge antallet af arbejdspladser i kommunen, og få overskud på pendlerkontoen. Paradoksalt nok mangler den lokale maritime industri faglært arbejdskraft. En mangel der kun vil blive større i takt med at ordrebøgerne vokser. Der skal tiltrækkes mere kvalificeret arbejdskraft. Taler man med potentielle tilflyttere – og indpendlere – om hvorfor de ikke flytter til kommunen, er det gennemgående svar at der også skal være attraktive arbejdspladser til en partner. En partner som ofte har en karrierevej der ikke er bundet til den maritime branche. Skal vi være mere attraktive i den sammenhæng er vi nødt til at dyrke et mere alsidigt, og robust, udbud af arbejdspladser.
Og her kan turisme have afgørende betydning. Allerede nu er det en betydende branche i kommunen med en anslået omsætning på 3,4 milliarder i 2023. En omsætning som giver beskæftigelse i hoteller, på campingpladser, restauranter, i butikker, på museer og andre kulturtilbud. En beskæftigelse der fordeler sig på mange forskellige stillingstyper.
Og det er en branche med vækstmuligheder. Bare i første halvår af 2025 har oplevelsesbranchen på landsplan oplevet en ret stor vækst. Af nogle anslået på helt op til 50%(!).
Potentialet har været erkendt i Frederikshavn kommune i en årrække. Der er faktisk lavet en turismestrategi https://frederikshavn.dk/politik-og-indflydelse/byraad/politikker-og-visioner/turismestrategi-sammenhaengende-turistpolitiske-overvejelser#sammenhaengende-turistpolitiske-overvejelser-8b
Strategien er ganske gennemtænkt og peger fremad. Løfter man så blikket fra skærmen og ser ud på det der praktiseres i virkeligheden, bliver indtrykket mere fattigt. Selvfølgelig fylder turistbranchen qua sin størrelse en del i kommunen. Men en samlet plan for udviklingen af branchen i kommunen eksisterer åbenlyst ikke. Den vokser efter ”fra hånden til munden” princippet. Og helt klart ikke med de vækstprocenter som andre dele af landet arbejder med.
Destination Nord er betroet opgaven med at udvikle turismen i Aalborg, Brønderslev, Læsø og Frederikshavn kommuner. Finansieret af Erhvervsfremmestyrelsen og de fire kommuner. Begynder man at bore i de initiativer de har lavet, det de arbejder med, og deres resultater, bliver det en bekymrende tynd omgang. Se blot de analyser de har udarbejdet på https://www.enjoynordjylland.dk/destination-nord/videnscenter/stedsanalyser-et-strategisk-blik-paa-nordjyllands-potentialer
Når jeg læser de tre analyser for Skagen, Sæby og Frederikshavn, kan jeg kun tørt konstatere at det vidste jeg godt i forvejen. Og hvad med alt det der er overset?
Frederikshavn Kommune brugte i 2024 6.000.000,- på samarbejdet i Destination Nord.
Når man roder rundt i udvikling af turisme, dukker ordet `oplevelser´ altid op. Det er essentielt i det der får potentielle kunder til at besøge en bestemt destination. Det kan så få lidt finere betegnelse på godt ”Bis´næs dansk”: Reason to go.
Smuk natur, historie, aktuel samtidshistorie, traditioner, events, sportsfaciliteter, kreative udfoldelsesmuligheder, relationer, events eller kombinationer heraf er udløsende.
For at kunne fordøje konsekvenserne af de her `Reasons to go´, vil jeg tillade mig at tilføre et nyt begrebssæt: Ekstensiv – og Intensiv turisme:
Den ekstensive er den turisme der især bygger på natur og bymiljø. Hvor adgangen til attraktionerne er gratis, og hvor man håber på et afkast til lokalområdet i form af indkøb i butikker og restauranter. Og måske køb af overnatning. Det har vi en del af i vores kommune. Lad mig nævne i flæng naturstier, vandreruter, strande, krydstogtsturister på shoppetur etc. Turisten kan nøjes med at bruge attraktionen og ikke bruge en krone.
Den intensive turisme, er den form for der kræver at man betaler for adgangen til en oplevelse. Det kan være gæsten på Skagens Museum, Kystmuseet, Skagen Festivalen, Coast to Coast, Bluesfestivalen i Arena Nord, gourmetrestauranter, Dolby Atmos biografen etc. Turisten skal have pungen op for at deltage. Og efterhånden som oplevelsesindustrien udvikler sig, har publikum også vænnet sig til at man godt kan bevæge sig i tre og firecifrede beløb.
Til gengæld forventer de at kvaliteten er i orden!
Oveni entreen kommer så det samme salg som en ekstensiv turist genererer. Det giver en bastant højere omsætning per besøgende.
Man skal ikke have den store kugleramme fremme før man kan se hvad der vil gavne os mest! Ikke alene er der flere arbejdspladser i den intensive turisme, men det giver os også mulighed for at tilpasse tilstrømningen via den udbudte pris! En stadig vigtigere faktor for mange turistdestinationer.
Og vi har selvfølgelig den intensive turisme i kommunen. Og den udvikles også. Men det går langsomt. De enkelte aktører prøver hver for sig at udvikle deres eget produkt. Der er ikke det store samarbejde. Og der er ikke det store mod til at kaste sig ud i satsninger. Satsninger som også kræver kreative kompetencer. Kompetencer som mange gange kun er sporadisk til stede, og som det kan være uoverskueligt at opdyrke alene. Nogle vælger at tilkøbe det udefra. Det fungerer jo i øjeblikket, men når talentet er rejst hjem, har vi kun mindet tilbage.
I Destination Nord er man jo også kommet frem til samme erkendelse: Der skal kvalitetsudvikles. Og det kan man jo ikke bestride! Men, det skal ikke gøres fra Aalborg. Og slet ikke af analyse og markedsføringsfolk! Vi skal have ”oplevelses-håndværkere” på banen: Skuespillere, musikere, scenografer, produktionsfolk, manuskriptforfattere, sportsnørder, fortællere m.m. Og de skal være her hele året, og være fuldtidsspillere i at udvikle kulturlivet og turismen.
Og være tilgængelige for de aktører der vil spille ind på banen.
Det lyder måske lidt uhåndgribeligt. Men, det gør radikale nye tiltag tit. Det, der er `far out´ i dag er `the shit i morgen´ (ikke helt ”bisnæs”-dansk). Man skal bare have modet til at tro på det.
Vi har faktisk ganske fine faciliteter til kultur og sport i kommunen (Mange af dem er bare lukket i turistsæsonen… )
Samtidig oplever lokale kulturudbydere at indkøb af koncert- og teaterforestillinger udefra bliver stadig dyrere. Eller at udbyderne fravælger os, da de kan opnå bedre priser, nemmere logistik og større lønsomhed nede i landet. Svaret på det er i min optik: Egenproduktion! Vi skal selv lave unikke produktioner her, til glæde for turister – og selvfølgelig også os selv! Og der skal vi især bruge ”oplevelseshåndværkerne”!
Det her er primært en investering i arbejdskraft. Vi skal ikke kaste os ud i vilde byggeprojekter. Det her er overskueligt, og vil kunne rummes indenfor de økonomiske rammer vi opererer med forvejen. Økonomiske rammer der er bygget på kommunale tilskud og statslige udviklingsmidler. Og selvfølgelig på det gode kulturkøbmandsskab, hvor vi ikke skuffer det potentielle turistpublikums forventning om at skulle betale for kvalitet!
Og det er en kommunal erhvervs- og kulturudviklingsopgave! En opgave der kræver at en neutral part sætter sig for bordenden og inviterer de lokale aktører til et forpligtende samarbejde. Et samarbejde som kunne forankres med en betingelse for kommunale støttekroner.
Og kvalitets-booster vi den kultur der vil tiltrække turister, øger vi også udbud og kvalitet for kommunens indbyggere. Det bliver sjovere at bo her, samtidig med at der gerne skulle etableres flere interessante arbejdspladser. Det hedder `win-win´ på bisnæs-dansk!
Så, hvis vi lader Destination Nord tage sig af den internationale markedsføring sammen med Visit Danmark, og vi selv står for udviklingsopgaven, vil det være mere formålstjenligt. Og hvis de skæver til Toppen af Danmark´s gedigne måde at praktisere markedsføring på, vil det ikke gøre noget for min skyld.
Jeg er klar til at arbejde for det her. VI skal videre!