• Forside
  • Erhverv
  • Hos Malik kommer kundernes ønsker altid først – også i den grønne omstilling
26 oktober, 2025 Erhverv

Hos Malik kommer kundernes ønsker altid først – også i den grønne omstilling

Malik Energy i Skagen/Frederikshavn leverer store mængder brændstof til skibsfarten og sælger blandt andet biobrændstof med madolie, som et grønt alternativ

Palle Knudsen er kaptajn på Gaia Nordic, der er Maliks skib med base i Skagen. Foto: Malik Group.

Følgende indlæg er bragt i samarbejde med Serviceteam Skagen:

Den grønne dråbe i logoet foran navnet Malik er et klart og tydeligt signal. Hos Malik vil man levere grønne brændstofløsninger til skibe. Hvis kunderne ønsker det, vel at mærke, for det vigtigste pejlemærke i firmaets historie har altid været service før indtjening, som Senior Sales Manager Søren Madsen fortæller det.

Det er et pejlemærke, der er sat af firmaets øverste chef, Steen Møller, og præger organisationen i hele Malik Group, der udover Malik Energy også omfatter Malik Supply.

Deres kunder siger, at ”Malik kan man stole på og regne med”, og det kan være en vigtig forklaring på, at de i dag er den største leverandør af gasolie i Danmark, og at de siden starten i 1989 er vokset fra at være et kontor i Aalborg, der leverede brændstof til Grønland, til i dag at have kunder i hele verden og være knap 100 ansatte fordelt på de danske havne og kontorer i flere lande.

Malik House i Nordjylland

Vi er mødtes i Malik House, hovedkontoret som ligger på Gøteborgvej i Aalborg. På store skærme kører aktuelle priser på brændstof, status på alle danske tankanlæg og så kommer der et livetv-billede fra Skagen Havn på den sidste skærm, hvorefter billedet skifter til en af de andre havne, hvor Malik Energy har egne anlæg.  I alt er det i over 20 havne i Danmark. Fra toppen er det i Skagen, Strandby og Frederikshavn, alle havne på vestkysten – hvoraf Esbjerg er den største – foruden en række havne på både Fyn og Sjælland.

Her i hovedkvarteret, som man flyttede ind i 2023, er pladsen allerede ved at være for trang. ”Så vi er ved at udvide,” fortæller Søren Madsen, der har været ansat i Malik koncernen i et årti.

En bølge af tradition og fremdrift

Malik betyder “bølge” på grønlandsk og er valgt med respekt for virksomhedens historie og værdier. Navnet skaber en naturlig forbindelse til det maritime erhverv og symboliserer bevægelse, styrke og kontinuerlig udvikling.

Malik Energy er som skrevet til stede med tankanlæg mere end 20 havne i Danmark, og i Skagen holder et af firmaets egne skibe, Gaia Nordic, til. Malik har været i Skagen siden 2011, frem til 2023 under navnet Nordic Marine Oil.

”Skagen og Frederikshavn er vores næststørste havne. Kun Esbjerg er større, hvor vi leverer meget brændstof til offshore- og vindmølleindustrien. Fra Skagen leveres blandt andet brændstof til de mange skibe på Skagen Red. Vores kunder i Skagen er fiskeriet, tank- og containerskibe, færger og krydstogtskibe,”

– forklarer Søren Madsen.

Malik Energy A/S er et 100 procent privatejet, dansk indregistreret selskab med speciale i bunker service til den maritime industri.

”I Skagen tilbyder vi levering med tankbil, bunkerskib samt tankanlæg med kortlæser (kort kan bestilles på hjemmesiden), og vi leverer marinegasolie af høj kvalitet til alle motortyper, samt smøreolie af mange forskellige mærker. Levering i tromler,”

– skriver Malik Energy på Serviceteam Skagens hjemmeside og fortsætter

”Vi sætter en ære i at betjene vores kunder med stor præcision, med sikkerhed i højsædet og med fokus på deres tidsplaner.”

Fremtidens brændstoffer i skibsfarten

I interviewet med Søren Madsen taler vi om biobrændstoffer og den grønne omstilling. De har i øjeblikket tre typer biobrændstof som blandt andet stammer fra madolie, rapsolie og vegetabilsk olie.

”Forarbejdningen foregår for eksempel på det store raffinaderi Neste i Finland, og vi kan garantere skibene, at produktet virker præcis til deres motorer. På skibene er de naturligvis meget påpasselige med deres motorer, og vi kan fremlægge præcise laboratorierapporter på hvad bio-brændslen indeholder,”

– forklarer Søren Madsen.

Udover biobrændstoffer tilbyder Malik også Urea solutions – kendt som AdBlue eller marine urea – der bruges i skibsfart til at reducere NOx-udledning. Løsningen, bestående af 32,5 % eller 40 % urea i demineraliseret vand, anvendes i SCR-teknologi til at omdanne NOx til kvælstof og vanddamp. Det hjælper rederier med at opfylde IMO’s Tier 3-krav og fremmer en mere bæredygtig skibsfart.

Han understreger, at Malik følger nøje med i udbud og efterspørgsel på multibrændstoffer. Vi var firstmover som leverandør af biobrændstof på lager i Danmark, men dengang var skibsfarten ikke rigtig med på vognen. Nu ser vi en stigende efterspørgsel samt flere regler, der presser branchen til at reducere udledningerne.

CO2 skal nedbringes

Med Malik Energys nyeste koncept, EcoBunkering, sejler deres egen flåde på biobrændstof og indgår partnerskaber for at nedbringe den samlede CO₂-udledning. For som Søren Madsen siger:

”At reducere CO₂-udledningen globalt er en fælles opgave, som ingen kan løse alene. Vi har derfor et ansvar for, at både vi og vores partnere bidrager aktivt – blandt andet ved at udarbejde og dele ESG-rapporter, der skaber gennemsigtighed og fremdrift i branchen.”

Derfor hjælper Malik kunderne med dokumentation, herunder at handle med CO2-kvoter, så de bliver brugt. I det hele taget hjælper og sørger man for, at papirerne er korrekt udfyldte og lever op til EU’s krav. Det er ikke en enkelt sag at leve op til kravene, og kontrollen er meget grundig.

Europa Kommissionen lancerede i sommeren 2021 Fit-for-55-pakken (FF55), som skal bidrage til at realisere målsætningerne fremsat i EU’s Grønne Pagt om minimum 55% reduktioner af drivhusgasser i 2030 og klimaneutralitet i 2050.

”Det betyder, at den maritime branche er i fuld gang med deres grønne omstilling og skal sejle på mere miljøvenligt brændsel, når de nuværende skibe udfases i fremtiden, Derfor er vores produkt med blandet biobrændsel en løsning her og nu, og vi kommer også til at tilbyde andre grønne løsninger, når vores kunder efterspørger dem,”

– siger Søren Madsen.

FAKTA: Milepæle i Malik

  • 1989: Malik Supply A/S startede som leverandør til Grønland og Nordatlanten.
  • 1991: Malik Supply begyndte med international handels-aktivitet.
  • 2011: Køber Statoil Marine og etablerer Nordic Marine Oil A/S
  • 2021: Malik Supply åbner kontor i Athen.
  • 2023: Malik Group grundlægges og Nordic Marine Oil ændrer navn til Malik Energy A/S
  • 2024: Malik Group åbner nyt hovedkvarter ”Malik House” i Aalborg
  • 2024: Malik Energy overtager Hanstholm Havns Olieforsyning’s operationer og forstærker Maliks tilstedeværelse i Danmark.
  • 2026: Malik Supply åbner nyt handelskontor i Dubai.