12 februar, 2024 Nyheder

Et støbearbejde udover det sædvanlige

Et Ca. 1700 m2 stort areal, 1400 kubikmeter beton, 250 ton armeringsstål, 14 timers støbearbejde, ca. 140 lastbiler med beton, 70-85 cm tyk bundplade på i alt 3500 ton.

Lørdag d. 10/2-2024 satte Trigon en hel særlig milepæl, da bundpladen til Maskinrummets bygning 1 blev støbt. 

Bundpladen er den første synlige konstruktion af det nye maritime motormuseum, og denne skal altså kunne bære hele bygningen.

Med placeringen på havnen i Skagen, hvor vi har gravet 5 meter ned under vandspejlet, følger der også ekstra spændende udfordringer, hvor Trigons erfaringer og faglighed særligt kommer i spil.  

Bygningerne vil nemlig blive udsat for en opdriftspåvirkning på omkring 543 kN, og det betyder, at når bygningerne står færdige, skal de kunne klare trykket fra grundvandet uden at “poppe op” igen. For at sikre dette, er der blevet etableret ikke mindre end 148 ankre til bygning 1. Opdriftsankrene er boret 18 meter ned i undergrunden og støbt med ind i bundpladen.  

Dertil er der også anvendt store mængder armering – hele 250 tons af slagsen. Armeringen består af stålstænger, samlet på kryds og tværs og i flere lag. Det funger som forstærkning af betonen, så det er stærkt nok til at modstå det store grundvandstryk og bygningens belastning. 

Under støbningen har en af de helt vigtige elementer været at sikre et konstant flow – bundpladen er støbt i ét stræk – godt og vel 14 timers ihærdigt arbejde, for at sikre at der ikke kom ophold i processen, for betonet måtte ikke nå at sætte sig før alt var lagt.  

Forberedelserne op til arbejdet har ikke været helt problemfrit. For det danske vintervejr har ikke vist sig fra sin venlige side, og særligt ikke da sneen faldt ned over byggepladsen kun få dage inden arbejdet skulle stå på. Men med slid og hårdt arbejde blev pladsen alligevel snefri og klar.  

Støbearbejdet startede lørdag morgen klokken 5 og ca. 14 timer senere var der blevet lagt ca. 1400 kubikmeter beton ud på de 1700 m2 som bygning 1 breder sig over.

Betonen er leveret af Skagen beton, med biler fra firmaets tre værker i Sindal, Brønderslev og Støvring, og med godt 100 kubikmeter beton lagt i timen, har ca. 140 biler med beton været forbi byggepladsen.  

Et sådanne arbejde kræver selvsagt enormt meget samarbejde og koordinering, og udover løbende dialog alle parter imellem, har byggepladsen også være overvåget med et videokamera, hvortil betonværket har haft fjerneadgang. På den måde kunne de nemlig følge med i fremgangen på pladsen, og sikre at producere beton og sende lastbilerne afsted rettidigt, som arbejdet skred frem. 

Kilde: A/S Trigon 

Foto: Henning Kjeldsen