• Forside
  • Nyheder
  • Der er netop indgået budgetaftale for Frederikshavn Kommune 2025-2028
13 September, 2024 Nyheder

Der er netop indgået budgetaftale for Frederikshavn Kommune 2025-2028

Socialdemokratiet, Konservative, SF, DF, DD, Peter Sørensen(UP) og Erik Kyed Trolle(UP) har indgået en budgetaftale for 2025 – 2028.

Herunder er forligsparternes kommentarer på budgetaftalen:

Dette budget handler ikke om, hvilke partier, der har fået hvad. 

Dette budget handler om, at vi sammen tager ansvar for og samarbejder i forligskredsen om noget så vigtigt som et kommunalt budget, som berører borgere, ansatte, virksomheder – ja alle der har tilknytning til vores kommune. 

Det er vigtigt, at vi tager opgaven på os og læner os ind mod hinanden. Det har vi gjort her i respekt for opgaven. 

Vi tilfører næsten 28 mio. kr. om året til den borgernære velfærd, blandt andet skoleområdet (7 mio. kr.), familieområdet (6 mio. kr.), handicapområdet (1 mio. kr.) og ældreområdet (10 mio. kr.).

Vi afsætter bl.a. penge til at omstille de kommunale hjemmeplejebiler til Nul-emission/EL-biler, 2-1 veje/cykelstier, grønne- og klimaindsatser. 

Der er sat penge af til at betale renter og afdrag på Frederikshavn Havn.

Budgettet indeholder en tilpasning af de kommunale anlægsprojekter, således udfordringen med Frederikshavn Havn ikke kommer til at påvirke den borgernære velfærd direkte, hvilket parterne er enige om er afgørende.

Vi betaler ekstraordinært kommunale lån ud for 54,9 mio. kr. som betyder, at vi kan bruge de indlagte betalinger til varige velfærdsopgaver – svarende til 11,8 mio. kr. 

Vi lægger 23 mio. i kommunekassen som reserve, fordi erfaringen viser, at der altid kommer uforudsete opgaver i løbet af et helt år.

Vi har efter bedste evne sammen lavet et budget, der opfylder, hvad vi fandt muligt på kerneopgaverne med vores økonomiske vilkår.

Herunder kan du læse budgetaftalen i sin helhed:

Aftalen er indgået mellem Socialdemokratiet, Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Erik Kyed Trolle (UP) og Peter Sørensen (UP)

Forligsparterne er enige om, at der skal samarbejdes om noget så grundlæggende som det økonomiske fundament, hvorfor deltagelse i aftalen forudsætter fuld tilslutning af partierne bag aftalen.

Det er en foranderlig kommunal verden, hvorfor det er afgørende og nødvendigt, at alle områder og udvalg styrer økonomien og ser sig som en integreret del af fællesskabet. Derfor er det vigtigt, at de økonomiske rammer for alle udvalg er realistiske og styrbare.

Overtagelsen af Frederikshavn Havn medfører en ekstra opgave for kommunens budgetlægning i den kommende periode, indtil havnen igen kan stå på egne ben. Forligsparterne noteret sig, at håndteringen af havnen ikke påvirker den direkte borgernære velfærd med denne aftale. Finansieringen af det påførte årlige underskud på 62 mio. kr. sker primært ved reduktion af anlægsprojekter i kommunen og driftsoptimering på havnen.

Da økonomien omkring Frederikshavn Havn er et så væsentligt element i denne budgetaftale, er forligsparterne enige om, at forpligte sig fuld ud til at stå bag de rammer som aftales i samråd med staten og øvrige afsøgte muligheder i det kommende år. Det gælder også den fortsatte kommunale drift af havnen under Økonomiudvalget, indtil indtægterne kan servicere driften og gældforpligtigelsen på havnen. Forligsparterne er enige om, at exit-strategi har høj prioritet.

Forligsparterne er desuden enige om, at den igangsatte advokatundersøgelsen af forløbet på Frederikshavn Havn, understøttes fuldt ud som objektiv klarlægning af forløbet.

Aftalen respekterer den faseopdelte budgetlægningsaftale mellem KL og Staten, herunder overholdelse af rammerne for service og anlæg.

Familieområdet:

Børn og unge, der har det svært og har behov for ekstra støtte, prioriteres fortsat højt som en del af dette budget. Forligsparterne er enige om, at der skal være realistiske budgetter, hvorfor forøgelsen af familieområdets budget med 6,0 mio. kr./årIigt fastholdes.

Folkeskolen:

Forligsparterne er enige om en øget kvalitetsindsats i folkeskolen. Klasserumsledelse og 2-voksenordninger, skal prioriteres til styrkelse af elevernes faglige og sociale færdigheder. Lejrskoler er en del af et skoleliv og prioriteres. Der afsættes 0,1 mio. kr. årligt til skolepatrulje belønning.

Derfor er forligsparterne enige om at tilføre 7,0 mio. kr./årIigt til løft af folkeskolen frem til og med 2026 og 6,9 mio. kr. i 2027 og frem.

Fritidstilbud:

Forligskredsen er enige om at der, med afsæt i den kommende rapport om børn og unges fritid, de faglige input og de afholdte dialogmøder, skal findes nye tilbud til børn og unge.

Forligskredsen er desuden enige om, at der i Frederikshavn by skal være et klubtilbud i midtbyen, som kan rumme flere kommunale tilbud for vores børn og unge på én samlet adresse i byen.

Ældreområdet:

Forligsparterne enige om at tilføre 10,0 mio. kr./årligt til ældreområdet til og med 2026 og 9,9 mio. kr. i 2027 og frem.

Forligsparterne er enige om at prioritere ældreområdet — herunder demensindsatsen. Ældreområdet står over for store forandringer dels som følge af væsentlig flere ældre og heraf også ældre med flere kroniske sygdomme og dels som følge af, at der i fremtiden bliver færre unge, som kan rekrutteres til sektoren. Det betyder, at arbejdsmiljøet kan komme under pres. Der er derfor behov for at prioritere medarbejdernes trivsel og sundhed. En stærk faglig tilknytning og udvikling inden for ældreområdet er afgørende for et godt afsæt for denne forandring. Medarbejdernes motivation, faglighed og trivsel er forudsætningen for et godt arbejdsmiljø. Dette er også en forudsætning for at kunne fastholde vores dytige medarbejdere trods væsentlige forandringer.

Forligsparterne fastholder tilgangen om, at “Den, der kan selv, skal selv”, men vi skal også skabe grundlag for at tage vare på mennesker, hvor det ikke længere er en mulighed. Dette gør vi ved at prioritere både rehabilitering og en behovsbestemt indsats.

Handicap:

Forligsparterne enige om at tilfører 1 mio. kr./årligt til voksen handicap området for at understøtte ressourcerne afsat til aktiviteter.

Besparelse:

Forligsparterne er enige om, at kommunen ikke længere betaler avisabonnementer for byrådet og ansatte. Herved spares 0,4 mio. kr. årligt. Cruise Top Danmark — tilskuddet nulstilles 0,04 mio. kr. årligt.

Trivsel og arbejdsglæde:

Trivsel og arbejdsglæde på arbejdspladserne er vigtige og nødvendige, når der sker ændringer/reformer fra det kendte til det ukendte og nye. Omstillingerne i arbejdsrutiner og vaner stiller krav til medarbejdere og til ledere. Forligsparterne er derfor enige om, at HovedMEDs trivselspulje øges med 0,2 mio. kr. årligt.

Grønomstilling og infrastruktur:

Grøn trepart/KIimatilpasningsindsatser skal prioriteres yderligere. Der afsættes 1 mio. kr. i 2025 og 0,5 mio. kr. frem til og med 2027. Forligsparterne er enige om, at håndteringen og sikringen af arbejdet med større og hyppigere vandmængder prioriteres først.

Der afsættes 5,0 mio. kr. til etablering af cykelstier/2-1 veje i hele kommunen, til forbedring af fremkommeligheden for cyklister.

Der afsættes 0,5 mio. kr./årligt til Grenen-guiderne i Skagen. Tilgængelighed til Grenen — der afsættes 1,2 mio. kr. i 2025.

Etablering af EL-ladestandere (3,9 mio. kr.) til biler i hjemmeplejen samt grønomstilling af hjemmeplejebilerne til EL (Leasing og forsikringer) 1 mio. kr. Tilpasning af omkostningsniveau til hjemmeplejebiler incl biler fra Aktiv Hverdag (1 ,2 mio. kr./årligt).

Kommunens tværgående ejendomsstrategi skal opprioriteres i de kommende år med yderligere fokus på “Når vi flytter sammen” tilgangen og den multifunktionelle anvendelse af bygningerne. Forligsparterne er enige om, at arbejdet skal prioriteres ekstraordinært i de kommende 3 år, der afsættes 4,0 mio. kr. i 2025 og 5,0 mio. kr. til og med 2027 til bygningsforbedrende tiltag ved multifunktionel bygningsanvendelse.

Udvikling:

Forligsparterne er enige om, at der skal ske opprioritering af planarbejdet i kommunen. Der afsættes 0,7 mio. kr./årligt til indsatsen.

Samarbejdet med civilsamfundet skal styrkes og prioriteres i fremtiden. Der nedsættes et midlertidig udvalg (SI 7,4). Udvalget skal arbejde med forventninger og muligheder for inddragelse af civilsamfundet. Der udarbejdes et kommissorium for arbejdet i forligskredsen.

Der afsættes 0,3 mio. kr. i 2025 til øget landdistriktsudvikling i de enkelte landsbyer.

Ekstraordinær afvikling af lån:

Forligsparterne er enige om ekstraordinær indfrielse af lån for 54,9 mio. kr., der frigiver 1 1 ,8 mio. kr. årligt til drift og den direkte borgerrettede velfærd.