Den svenske regering har netop givet grønt lys til opførelsen af en stor havvindmøllepark, Poseidon, som vil ligge omkring 23 kilometer nordøst for Skagen.
Med en højde på 260-340 meter bliver de 81 vindmøller utvetydigt en del af landskabet, synlige fra Skagen på klare dage.
Poseidon-projektet er det eneste af 14 planlagte havvindmølleparker, som den svenske regering har valgt at godkende. De øvrige projekter blev stoppet på grund af frygt for, at de ville påvirke det svenske forsvars sensorer.
Den svenske energi- og handelsminister, Ebba Busch, anerkendte, at det har været en svær beslutning at vælge kun én ud af de 14 projekter.
“Jeg tror, at de fleste forstår, at dagens besked er en tung beslutning,” udtaler hun.
Beslutningen om kun at godkende Poseidon er baseret på hensyn til forsvaret, men samtidig fremhæves projektets betydning for den grønne omstilling.
Opførelsen af Poseidon-parken forventes at starte i 2029 med færdiggørelse i 2031. Når parken er i drift, vil den kunne producere cirka 5,5 TWh om året – nok elektricitet til at dække forbruget i en million husstande. Dette gør Poseidon til en væsentlig energikilde i den svenske strømforsyning og et vigtigt skridt i retning af Sveriges ambition om at blive klimaneutrale.
Hos Frederikshavn Kommune har projektet også vakt stor interesse. Allerede for et år siden indsendte kommunen et høringssvar til de svenske myndigheder, hvor de udtrykte ønske om, at hele eller dele af energien fra Poseidon kunne landføres direkte i Skagen. Birgit S. Hansen, daværende borgmester i Frederikshavn Kommune, så potentialet i projektet:
“Det er ret spændende. Vi vil gå efter, at der føres strøm ind til Skagen, og at Skagen Havn eventuelt bliver udskibningshavn – da den ligger tæt på.”
Med en landføring af strømmen kunne projektet give en økonomisk saltvandsindsprøjtning til erhvervslivet i Skagen og skabe nye arbejdspladser.
Poseidon-projektet er unikt på flere måder, men særligt i forhold til teknologien. Det bliver den første havvindmøllepark i Sverige, der bygges med flydende fundamenter. Flydende fundamenter gør det muligt at installere vindmøller på dybere vand, hvilket kan åbne døren for yderligere havvindmølleparker i fremtiden. Denne teknologi betyder desuden, at vindmøllerne belaster havmiljøet og den omkringliggende natur mindre, end traditionelle faste installationer gør.
Projektet drives af en samarbejdsalliance mellem Vattenfall og Zephyr, som har etableret selskabet KonTiki Vind AB til formålet, med Vattenfall som majoritetsaktionær. Denne alliance trækker på begge selskabers erfaring inden for vedvarende energi og deres evne til at drive store projekter.
For Skagen og Danmark som helhed er Poseidon-projektet ikke kun en energiproduktionsmulighed, men også en økonomisk mulighed. En potentiel landføring af strømmen til Skagen kan styrke byens position inden for vedvarende energi og muligvis gøre Skagen Havn til en central udskibningshavn for projektet. Derudover kan projektet skabe et tættere samarbejde mellem dansk og svensk erhvervsliv inden for grøn energi.
Hvis strømmen føres til Skagen, vil det kunne reducere transportomkostninger for energiimport til Danmark og samtidig tiltrække virksomheder, der arbejder med grøn energi, til området. Det kunne også sætte Skagen i en stærkere position som en “grøn hub” i Nordjylland og skabe arbejdspladser både under opførelsen og i forbindelse med den løbende drift og vedligeholdelse af parken.
Med godkendelsen af Poseidon har den svenske regering taget et vigtigt skridt mod deres klimamål, samtidig med at de åbner for nye teknologier i havvindmølleindustrien. For Danmark og Skagen kan projektet være begyndelsen på et tættere grænseoverskridende samarbejde om vedvarende energi og nye grønne teknologier. Poseidon-projektet markerer, hvordan teknologi og politik smelter sammen i bestræbelserne på at skabe en bæredygtig fremtid for regionen og er et eksempel på, hvordan store projekter kan påvirke lokaløkonomier og skabe nye muligheder.
Med planerne om at begynde opførelsen i 2029 er der mange skridt endnu, men interessen og forventningerne omkring projektet er allerede store både på svensk og dansk side.
Kilde: Kanal Frederikshavn