19 april, 2023 Nyheder

Danmarks detailhandels-guru bliver Skawbo

Bruno Christensen har flyttet sin permanente adresse fra Århus til Lille Skagen, hvor han i dag har indrettet sig i et dejligt nyt hus, hvorfra han vil engagere sig i de opgaver, som han fortsat har rundt om i Danmark.

Bruno Christensen indtager i dag positionen som Danmarks mest erfarne og vidende detailhandelsekspert, hvilket skal ses på baggrund af 58 år i detailhandelens tjeneste.

Bruno Christensen har aldrig været bange for at gå imod strømmen, og det gør han også i dag, hvor han ser det som en mission at opruste de fysiske butikker til at udkonkurrere nethandelen, som Bruno Christensen finder, er ødelæggende for hele samfundet.

Bruno Christensen påbegyndte i 1957 sin læretid i den blandede landhandel i Hals, og allerede i sommeren 1958 traf han en beslutning, der sidenhen har været hans liv. Han besluttede at han ville blive den bedste detailhandelskonsulent i Danmark.

Efter handelsskoleophold i Ålborg, Århus og København efterfulgt af studier på de danske købmandsskoler i henholdsvis London og Bremen blev USA sidste stop på vejen mod en konsulentuddannelse i Danmark.

Bruno Christensen har beskæftiget sig med både udvikling af butikker og butikscentre, ledelse af frivillige købmandskæder og uddannelse af fremtidens købmænd inden han i 1977 etablerede sig som selvstændig konsulent med firmaet Detailhandels Promotion, der fortsat den dag i dag er base for de mange foredrag, som Bruno Christensen stadig holder for detaillister og producenter over det ganske land.

Bruno Christensen stiftede i 1991 det internationale konsulentnetværk The Ebeltoft Group, der i dag er repræsenteret i 22 lande.

I 1997 etablerede Bruno Christensen Retail Institute Scandinavia, der blev frasolgt i 2005.

I 1977 udgav Bruno Christensen sin første bog med titlen Chancer i detailhandelen. I perioden frem til 2009 blev det til yderligere 21 bogudgivelser. I 2015 kom bogen: Kun en dreng fra Hals.

I øjeblikket skriver han på hvad han kalder sin sidste bog, der får titlen: Mit liv i retail

Skagen er ikke ny for Bruno Christensen, idet han og hans hustru siden 1991 har haft sommerbolig i Gl. Skagen, og derfor har et godt kendskab til byen.

I forbindelse med hustruens dødsfald i sommeren 2022 var det ikke vanskeligt for Bruno Christensen at beslutte sig for noget helt nyt, og derfor blev det Skagen.

”Jeg har i Lille Skagen fundet et helt fantastisk miljø, hvor jeg befinder mig rigtig godt, og jeg er dybt imponeret over den måde, som man fra Trigons side har planlagt den nye bydel. I mine øjne er det allerede i dag en stor succes, som jeg er glad for at kunne være en del af”.

6 skarpe til Bruno Christensen

Hvorfor valgte du en karriere som detailhandelsrådgiver?

Det begyndte alt sammen med en mesterlære i den blandede landhandel, der i virkeligheden var et resultat af, at jeg ikke havde nogen klar holdning til, hvad der skulle ske efter realskolen.

Det stod meget hurtigt klar for mig, at jeg hellere ville være ham der gav gode råd i stedet for selv at føre dem ud i livet som selvstændig købmand.

Du kan sige, at min karriere er baseret på en tilfældighed, men skulle jeg gøre det om, ville jeg nok have valgt det samme igen.

Hvilke oplevelser har det givet dig?

Da jeg altid har været meget aktiv og udadvendt i relation til nye muligheder, har jeg som et resultat heraf haft mange fantastiske oplevelser.

Jeg har arbejdet med de fleste frivillige butikskæder i Danmark, og jeg har gennemført snesevis af seminarer for danske sælgere.

Jeg har i en periode over 40 år holdt mere end 3000 foredrag for detaillister overalt i Danmark.

Jeg har været indbudt til at holde foredrag om detailhandel i lande som Norge, Sverige, Finland, Færøerne, Spanien, Italien, Schweiz, Tyskland, Holland og i USA.

Jeg har gennemført mere end 40 studierejser for danske detaillister til USA, England og Frankrig.

Jeg har været aktiv i dansk detailhandel i en periode, hvor vi er gået fra diskbetjente butikker via selvbetjening, supermarkeder, lavprisvarehuse til discountbutikker og dagens torvemarkeder. I samme periode er en række nye brancher opstået såsom sportsbutikker, isenkræmmere, radio & tv butikker samt den store variation indenfor specialbutikker.

Jeg har deltaget i etableringen af danske butikscentre og gågader.

Alt hvad der er sket i dansk detailhandel siden 1965 har jeg fået lov til at være en del af – og det har været fantastisk.

Hvad får dig til fortsat at være aktiv?

Så længe der er mennesker, der ønsker at gøre brug af mine erfaringer og min viden vil jeg være på scenen.

Jeg besøger løbende danske butikscentre og butikker rundt om i landet, og jeg kan se at de butikker, hvor der tidligere var en selvstændig detaillist, men som nu er opkøbt af en kapitalfond, præsterer dårligere end da butikken var i et privat ejerskab. Forklaringen er den, at der er for meget skrivebords-teori og for lidt købmandskab.

Her finder du forklaringen på hvorfor jeg fortsat gerne vil være aktiv. Jeg vil gerne skabe balancen mellem erfaringer og udsyn.

Hvad mener du detaillisterne skal være bedre til?

Jeg ved at flertallet af vi forbrugere ikke har gjort os klart hvad det er vi vil købe, når vi går ind i en butik. Det betyder, at vi søger sælgere, der har kompetence, og som udstråler glæde og stolthed over de produkter, som de præsenterer for kunden.

Jeg mener de fysiske butikker skal være bedre end i dag til at synliggøre en smittende salgsglæde, der gør kunderne glade.

Danske detaillister skal opprioritere salget, og ledelsen skal sørge for, at der er en salgs- og servicekultur i butikken.

 også nået til en fase, hvor de røde lamper begynder at blinke. Se på hvad der sker omkring Facebook, Instagram, Google m.fl.og

Hvad har du mere at bringe danske detaillister?

                      Et dejligt spørgsmål at besvare.

Med mine 58 års erfaring som detailhandelskonsulent, og min appetit på alt det nye der sker med robotter, 3D print, selvkørende biler, droner og butikker uden personale er min udfordring, at sikre balancen mellem mine mange års erfaringer og alt det nye.

Alle har blikket stift rettet fremad, og alle er fokuseret på nye indkøbsvaner m.m.

Jeg kigger gerne i samme retning, men samtidig har jeg et erfaringsgrundlag at læne mig op ad, der fortæller, at ikke alle nye ideer vil kunne fungere i virkelighedens verden.

Der er i virkeligheden ikke den store forskel på den indkøbsadfærd som nutidens unge praktiserer, og så den deres forældre havde.

Jeg kan gøre ordet simplificering relevant i modsætning til alle de komplicerede analyser og udredninger.

Jeg kan få alle til at rette opmærksomheden mod det, der virkelig betyder noget, nemlig salget.

Uden et salg sker der intet i virksomheden.

Hvad er du mest stolt af?

Hvis jeg skal fremhæve en enkelt ting må det være min optagelse i Kraks Blå Bog, hvor jeg har været med siden 2009.

Kriterierne for at blive optaget i Kraks Blå Bog er, at man er fagligt dygtig og anerkendt inden for sit område og dermed har en markant, positiv indflydelse på det danske samfund.

Det faktum, at flere end 35 fagpersoner i redaktionsudvalget har fundet mig værdig til en plads i Kraks Blå Bog gør mig meget stolt.