Siden 2020 har Bunker One stået for driften af den store bunkerterminal på Skagen Havn – et vigtigt brændstofknudepunkt for skibsfarten i Nordeuropa.
Hvert år håndterer terminalen over 250.000 kubikmeter marinebrændstof og spiller en central rolle i virksomhedens danske forsyningsnetværk.
De otte store lagertanke har en samlet kapacitet på 42.500 kubikmeter – svarende til mere end 1.000 tankbiler.
Herfra leveres brændstoffer som MGO (Marine Gas Oil) og HFO (Heavy Fuel Oil) enten direkte ved kaj via to landforbindelser eller til skibe, der ligger for anker ud for Skagen. Mens skibene ligger på Reden får de forsyninger og fuel via specialbyggede bunkerbarges – flydende brændstoftanke, der sejler ud til kunderne.
Terminalen har fire fastansatte og 8–10 løst tilknyttede medarbejdere. Anlægget er tæt forbundet med Bunker Ones Aalborg-kontor, hvor 25 medarbejdere står for den overordnede drift og kundeservice.
Skagen er strategisk placeret og supplerer anlæg i Aarhus og København, hvilket giver fleksibilitet og reducerede transportafstande. Eksempelvis er forsyningen til færgerne i Hirtshals flyttet fra Aarhus til Skagen, hvilket sparer både tid og udledning.
Men det er ikke kun effektivitet og logistik, der optager Bunker One. Ligesom resten af branchen har virksomheden blikket rettet mod en fremtid, hvor grønne brændstoffer bliver normen.
“Vi er klar til den grønne omstilling – det er ikke et spørgsmål om ‘hvis’, men ‘hvornår’,”
– siger Kristian Korsgaard Pedersen, Manager New Fuels and Carbon Markets fra Bunker One, som uddyber:
“Hele branchen arbejder i den retning, men det er også en global og konkurrencepræget branche. Først når der kommer fælles internationale krav og lovgivning, som alle skal rette sig efter og udvikle produkter til, vil vi for alvor se en hurtigere omstilling til grønnere brændstoffer.”
I dag efterspørger stadig flere kunder og slutbrugere grønnere fragtløsninger. ESG-rapportering og CO₂-regnskaber er blevet vigtige parametre for både rederier og transportkøbere.
“Vi mærker stigende ønsker fra kunder, der stiller krav om mere klimavenlig transport. Det gælder både de store rederier og deres kunder. Den udvikling vil uden tvivl fortsætte,”
– forklarer Kristian Korsgaard Pedersen og tilføjer:
“Men for at omstillingen kan ske i stor skala, kræver det, at hele markedet bevæger sig på samme tid. Hvis ét rederi skifter til dyrere, grønnere fuel, mens konkurrenterne fortsætter med traditionel brændstof, er det meget svært at konkurrere på lige vilkår.”
Branchen har før set, at det tager tid at skabe forandring uden fælles spilleregler.
LNG (Liquid Natural Gas) har været på markedet i 40 år, og det har taget næsten lige så lang tid at få det udbredt. Det viser, hvor vigtigt det er med regulering og globale standarder, hvis vi skal have fart på den grønne omstilling, lyder det fra Bunker One.
Virksomheden følger udviklingen tæt og arbejder løbende på at kunne tilbyde nye alternative brændstoffer, når efterspørgslen – og rammevilkårene – er på plads.
– Vi har både viljen og teknologien. Når markedet og reguleringen er klar, er vi det også. Vi skal være der, når omstillingen sker – og det er vi.
Med sin placering, kapacitet og klare fokus på fremtidens brændstoffer står Bunker Ones terminal i Skagen stærkt – både i forhold til nutidens behov og morgendagens krav til en grønnere og mere bæredygtig skibsfart.
Læs mere om Bunker One her.
Artiklen er udgivet i samarbejde med Serviceteam Skagen.
Fotos: Mick Anderson