01 december, 2024 Kultur

Anders Malta har fundet musik i Skagen

Komponist og trompetist Anders Malta har udforsket Skagen som inspirationskilde og musikalsk legeplads som en del af Skagen AiR, Skagens Kunstmuseers artist in residency-program.

En moderne komponist har holdt til i Michael Anchers atelier i tre måneder. Anders Malta flyttede klaver, trompeter og musikleksikoner ind i Havehuset i Skagens Museums have. Malta udgjorde, sammen med to andre kunstnere, andet hold residenter i Skagen AiR, Skagens Kunstmuseers artist in residency program.

Malta udgav tidligere i år det kritikerroste album Introducing Anders Malta Almost Big Band – 9 kompositioner fra Maltas hånd spillet af unge musikere fra den københavnske jazzscene. De seneste to måneder har Skagen været hans musikalske legeplads, og byen er krøbet ind i Maltas praksis på flere måder.

Interviewet er foretaget i slutningen af Maltas ophold.

Hvorfor søgte du Skagen AiR-residenciet?

”Jeg kan godt lide at komme nogle andre steder hen, og har også været på et enkelt residency før. Og så var det her residency som jeg synes, residencies er, når de er bedst: Tværæstetisk. Det kommer ikke an på, hvilken genre du arbejder i – om du er billedkunstner, komponist, filmskaber, forfatter eller noget helt andet. Det, synes jeg, var fedt.

Og så var det rigtig fedt, at der var flere residenter i Skagen samtidig. For ellers kan det godt være lang tid at være alene. Også fordi jeg er en meget stor tilhænger af samskabelse med folk inden for andre former for praksis.”

Hvad arbejder du på, mens du er her?

”Jeg ville gerne skrive det, jeg kalder et værk til et værk. Det bliver et stykke programmusik til museet og til byen – og programmusik er noget musik, der forholder sig til noget, som handler direkte om noget i verden. Det er skabt ud fra, at jeg har interviewet forskellige medarbejdere på museet, og nogle fra lokalsamfundet, om deres yndlingsværk fra museets samling. Jeg har interviewet ni medfortolkere, som jeg kalder dem, og har stillet dem de samme spørgsmål til de forskellige værker. Og så bliver det min inspiration til at skrive musik til det specifikke kunstværk, de hver især har valgt. Ikke ud fra mine egne tanker om værket, men ud fra mine medfortolkeres relation til værket.

Det er det store projekt, jeg laver heroppe. Jeg er allerede lidt i gang med at komponere, men jeg kommer i hvert fald til at lave hele research-fasen færdig her, og kommer så til at sidde og komponere hjemme i København. Jeg kommer igen til foråret for at opføre det færdige værk sammen med musikere fra Aalborg Symfoniorkester.

Og så har jeg opført et korværk i Skagen Svømmehal sammen med en række sangere og den lokale viseklub.”

Hvad er der sket med den idé, mens du har været her?

”Da jeg kom herop, var jeg og de to andre residenter på en rundtur på hele museet og så blev jeg bare bekræftet i, at det var en god idé, fordi jeg syntes, at det var så spændende at møde museets medarbejdere. Man kan bare mærke hvor mange kapaciteter der er i det her hus, og hvor mange forskellige kompetencer der er. Det synes jeg var enormt inspirerende. At høre, hvad forskellige mennesker arbejder med – på en eller anden måde har alle det samme formål, som er at bevare og vise de her værker fra skagensmalerne, men de gør det fra alle mulige vinkler. Og det synes jeg var megaspændende.”

Hvad har Skagen betydet for det arbejde, du har udført, mens du har været heroppe?

”En hel del. Vi kom i slutningen af sommeren, hvor der var varmt, og man kunne gå på stranden hver dag. Det var liv og glade dage med en masse turister, og nu er det blevet sent efterår, så der har været et skift i sæson og stemning, som har været lidt interessant at følge.

I starten af mit ophold skrev jeg hver dag en lille kompositionsøvelse, hvor man skriver en lille tonerække og instrumenterer eller orkestrerer den. Det er en øvelse i at skrive musik uden klaver, og bare ud fra mit indre øre. Nu har jeg slækket lidt på det, så det bliver ikke hver dag, men jeg gør det stadig. Og jeg kan mærke på dem, at stemningen ændrer sig. Nu ved jeg jo også, hvordan min sindstilstand er på en solskinsdag og på en dag, hvor det blæser en halv pelikan, så det er ekstra tydeligt for mig, at der er et skift i tonerækkerne. Så på den måde har det ændret sig.

I det hele taget er jeg blevet taget lidt med storm over, hvor fedt provinsen kan være, og hvor historisk og ret vildt et sted, Skagen er. Det er et ret ekstremt sted på mange måder.”

Skagen AiR er født ud af en direkte inspiration fra de kunstnere, der kom herop i 1870erne og dannede et kunstnerfællesskab. De var optagede af naturen, af de lokale, og af nogle motiver, de ikke havde set før. Så det er interessant, at du påpeger, at det stadig er vildt at komme hertil som kunstner i 2024.

”Det synes jeg, at det er – men måske lidt nogle andre måder. Naturen er der jo stadig. Den er vanvittig. Her er jo megasmukt og her er en af de bedste sandstrande, jeg nogensinde har badet på. Men lige nu er her også bare blæst og koldt og vildt. Der er noget helt grundlæggende med naturkræfter, der raser, og den måde, vejret og naturen er på heroppe.

I forhold til befolkningen er der også nogle ekstreme clash. Skagen er jo en gammel fiskerby, men på grund af kunstnerkolonien også en kæmpe turistby og en by, hvor rigtig mange har sommerhus eller forskellige former for halvårsbeboelse. Så der er en enorm kulturel udveksling, som både sikkert rummer nogle udfordringer og, oplever jeg, nogle kvaliteter, som jeg synes er ret spændende.”

Noget af det, der omgiver dig heroppe, er jo Skagens Museums kunstsamling. Hvad er dit indtryk af den?

”Når man går en tur i samlingsophængningen og ser, hvad der egentlig hænger på væggene, så synes jeg, at noget af det sjoveste er at se, hvor alsidigt det i virkeligheden er. Nu er jeg på ingen måder kunsthistoriker, så jeg ved ikke hvor kvalificerede mine holdninger er, men jeg oplever, at man ser et skift i både metode, i kulturel væren – f.eks. hvordan man ser på køn på den tid. Der er en udveksling af nogle progressive kræfter og noget mere konservativt, og det synes jeg, at man ser generelt i skagensmalernes ting.

Og så er jeg selv meget stor fan af lys i visuel kunst. Jeg er selv hobbyfotograf med et meget gammelt kamera, og jeg har taget nogle billeder heroppe, fordi jeg bliver helt… Wow. Man hører jo om lyset i Skagen og tænker, at det nok ikke er så vildt – men det er det. Jeg synes især, at man kan se det i Anna Anchers ting, som jeg er meget stor personlig fan af. Der er ingen lysforurening, man kan se stjernerne, der er ildebrand i horisonten om aftenen. Så jeg kan godt forstå, at skagensmalerne havde den fascination.”

Anders Malta vender tilbage til Skagen i foråret 2025 for at opføre sit værk til Skagens Museum sammen med musikere fra Aalborg Symfoniorkester. Følg med på www.skagenskunstmuseer.dk.