Salget af vin er steget markant i 2020 og salget af vin, og særligt rosévin, forventes at vokse yderligere i 2021.
Nedlukningen af landet har sat skub i salget af vin online. Når danskerne ikke har haft mulighed for at indtage de lokale vandhuller, vinbarer og restauranter, har de i stigende grad taget sagen i egen hånd, og udvidet vinkælderen, hvor de har hevet flere og dyrere vine hjem, end i 2019.
Hos Danmarks største online vinhandler, Philipson Wine, er vinsalget gået frem, og med et årsresultat på 17.5 millioner i 2020 mod 13.5 millioner i 2019. Det er en stigning på resultatet med 30%.
Hvorfor elsker danskerne rosévin?
At salget af rosévin er steget kan der være mange grunde til. Vejret er selvfølgelig en oplagt faktor. Jo bedre vejr det er, jo mere rosévin bliver der drukket.
En af de helt store grund er, at danske mænd har fået øjnene op for den skønne sommerdrik. Før i tiden var rosévin forbeholdt kvinder, men mænd er også kommet med på vognen. Hertil ser vi også at mænd generelt køber dyrere rosévine end kvinder.
En anden grund til at rosévinen er steget i popularitet er, at kvaliteten af de rosévine der er tilgængelige i Danmark er blevet meget bedre de seneste år.
Mest rosévin i Storkøbehavn
Region Hovedstaden indtager en klar førsteplads, når det gælder køb af rosévin. Her drikker man 61% af den rosévin der sælges i Danmark, mens Nordjylland omvendt kun står for 9%. Det er en over en femtedel mindre end i København.
Rosévin er dog ikke noget for sønderjyderne og fynboerne. De har nemlig købt halvt så mange flasker som danskerne i Region Sjælland og Nordjylland. Når det er sagt, så er ambitionerne høje. Vi vil uddanne alle danskere til at værdsætte kvalitets rose, ikke kun de flotte etiketter, men på kvaliteten af indholdet, der tilmed er produceret bæredygtigt.
Hvad er rosévin?
Selvom mange tror det, så er Rosévin faktisk ikke en blandingsvin bestående af rød- og hvidvin. Den laves traditionelt på de samme druer som rødvin, hvor druerne gæres sammen med skindet i 2-24 timer. Herefter fjernes drueskindet og vinen gærer videre. Det er denne gæringsmetode, som giver vinen sin karakteristiske lyserøde farve.
Rosé er også et sikkert valg, når det kommer til at vælge vin til sommermaden. Rosévin er kendt for sin friskhed og smag og parrer godt med næsten alt. For eksempel går den godt til krydret mad, sushi, salater, grillet kød, steg og fyldige saucer. Den er med andre ord perfekt til en grillaften.
Online handlen har taget et kvantespring
Der er ingen tvivl om, at danskerne i højere grad har fået øjnene op for køb af vin på nettet. Vi har set et væsentlig øget salg i 2020, særligt i begyndelsen af den første nedlukning i marts. Ud over en generel vækst i kundetilstrømning i 2020 har der også set en markant stigning i salget af rosévin i 2020.
I 2020 har der været en stigning i salget af rosévin på intet mindre end 39% sammenlignet med 2019. Derfor har Philipson Wine sat ekstra stort fokus på den lyserøde sommerdrik, da der med en delvis genåbning af landet over foråret og sommeren er garanti for, at danskerne vil tilbringe mere kvalitetstid sammen i det gode forårs- og sommervejr, hvor rosévin er det perfekte match.
Danskerne vil gerne vil forkæle sig selv, og derfor vil der være større fokus på økologisk rose fra de bedste producenter, når der skal lægges rosé i kurven. Her er det særligt vine fra Provence, hvor også de bedste rosévine produceres med respekt for miljøet.